Μπορώ να ανοίξω μια επιχείρηση χωρίς χρήματα το 2024;

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ Παναγιώτης Σακαλάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΙΣ
Υπάρχει τρόπος για να ανοίξω μια επιχείρηση χωρίς χρήματα, ρώτησε ένας αναγνώστης του TechGuides. Το ξεκίνημα μιας εταιρείας στην Ελλάδα δεν είναι απ' τις πιο γρήγορες διαδικασίες, αλλά σίγουρα δεν κοστίζει μια περιουσία για να ξεκινήσεις.
Μπορώ να ανοίξω μια επιχείρηση χωρίς χρήματα το 2023;
© Jason Goodman στο Unsplash.

Google News

Ακολούθησε το TechGuides.gr στο Google News, ώστε να λαμβάνεις όλα τα νέα μας άρθρα απευθείας μέσα από το κινητό ή το tablet σου!

Αν ετοιμάζεσαι να κάνεις τα πρώτα σου βήματα στο χώρο της επιχειρηματικότητας και σκοπεύεις να μετατρέψεις τις ιδέες σου σε μια πηγή εισοδήματος, τότε θα πρέπει να ορίσεις τον προϋπολογισμό σου προτού ξεκινήσεις. Σε ένα απ’ τα πρόσφατα emails που έλαβα, ένας αναγνώστης με ρώτησε, “μπορώ να ανοίξω μια επιχείρηση χωρίς χρήματα το 2023;”

Μέσα από αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να απαντήσω όσο πιο απλά και κατανοητά γίνεται, ξεκινώντας με τη βασική απάντηση: Όχι, δεν μπορείς να ανοίξεις μια επιχείρηση χωρίς χρήματα. Παρόλα αυτά, δεν χρειάζεται να ξοδέψεις και μια περιουσία για να ξεκινήσεις. Το μόνο που θα χρειαστείς είναι να υπολογίσεις τα έξοδα που θα έχει η καινούργια σου επιχείρηση και το budget που θα χρειαστείς για να ξεκινήσεις.

Όταν ξεκίνησα την πρώτη μου επιχείρηση – και αμέσως μετά την έναρξη της εταιρείας – είχα μείνει με μόλις 200 ευρώ στη τσέπη για να περάσω όλο τον μήνα μου. Δεν είχα τότε αρκετούς πελάτες και το blog μου δεν έβγαζε τα χρήματα που βγάζει σήμερα, οπότε σε καμία περίπτωση δεν μπορούσα να καλύψω τα μηνιαία έξοδα, όσο λίγα κι αν ήταν. Αν και υπήρξαν αρκετά ζόρια στο ξεκίνημα της startup επιχείρησης μου, κατάφερα τελικά να φτάσω στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Παρόλα αυτά, θα μπορούσα να είχα αποφύγει πολλά, πολλά λάθη!

Μπορώ να ανοίξω μια επιχείρηση χωρίς χρήματα;

Όπως προανέφερα και στην αρχή του άρθρου, δεν υπάρχει τρόπος για να ξεκινήσεις μια επιχείρηση χωρίς χρήματα. Παρόλα αυτά, μπορείς να ξεκινήσεις μια με λίγα χρήματα, και χωρίς να ξοδέψεις μια περιουσία. Όλα σχετίζονται ωστόσο με το είδος της επιχείρησης που θέλεις να ανοίξεις, σε ποιο κλάδο βρίσκεται, τι ανταγωνισμός υπάρχει και τι εξοπλισμό ή επενδύσεις θα χρειαστείς ώστε να τη φτάσεις στο επιθυμητό σημείο.

Παρόλα αυτά, για τους ελεύθερους επαγγελματίες που το εισόδημα τους προέρχεται από πλατφόρμες όπως το YouTube, το TikTok, τη Google AdSense, μεταξύ αρκετών άλλων, θα έχεις την δυνατότητα να ξεκινήσεις εντελώς δωρεάν και να είσαι νόμιμος/η, αλλά όχι έχοντας επιχείρηση και χωρίς την δυνατότητα να παρέχεις τιμολόγια ή αποδείξεις. Περισσότερα σχετικά με τους ελεύθερους επαγγελματίες θα βρεις στην ενότητα “Σημείωσε όλα τα έξοδα για την έναρξη της επιχείρησης”.

Αν σκοπεύεις να προχωρήσεις στην έναρξη μιας εταιρείας, τότε υπάρχουν διαφορετικοί τύποι εταιρειών που μπορείς να ανοίξεις, ανάλογα με τους στόχους σου. Συνήθως, η Ατομική Επιχείρηση είναι η κατάλληλη επιλογή για τους περισσότερους, ενώ η Ομόρρυθμη Εταιρεία (O.E.) συστήνεται αν είστε πάνω από δύο άτομα και σκοπεύετε να έχετε και άλλες εταιρείες υπό την ιδιοκτησία μιας μητρικής εταιρείας. Αλλά για όλα αυτά θα χρειαστεί πρώτα να απευθυνθείς σε έναν/μια αξιόπιστο/η λογιστή/ρια.

Πως να ανοίξεις μια επιχείρηση με χαμηλό budget

Μιας και δεν υπάρχει τρόπος να ανοίξεις μια επιχείρηση χωρίς χρήματα, μπορείς να οργανωθείς και να ενημερωθείς σωστά ώστε να φροντίσεις πως το ποσό που θα επενδύσεις δεν θα πάει χαμένο. Επιπλέον, αν ξεκινήσεις με ένα πλάνο, θα αυξηθούν σημαντικά και οι πιθανότητες για να επιτύχει η καινούργια σου startup εταιρεία.

1. Σημείωσε όλα τα έξοδα για την έναρξη της επιχείρησης

Αν θέλεις να εργαστείς ως ελεύθερος επαγγελματίας και θέλεις να βγάζεις χρήματα από το περιεχόμενο σου, όπως για παράδειγμα ως Blogger, YouTuber, Podcaster, Influencer και ούτω καθεξής, τότε δεν είναι απαραίτητο να ξεκινήσεις μια επιχείρηση. Έως ότου φτάσεις το ποσό των 10,000 ευρώ ετησίως, έχεις την δυνατότητα να εργάζεσαι νόμιμα ως ελεύθερος επαγγελματίας, δηλώνοντας τα έσοδα σου στην εφορία από το Gov.gr.

Το εισόδημα θα πρέπει να δηλώνεται με μια δήλωση εισοδήματος φυσικών προσώπων για κάθε έτος. Αλλιώς γνωστές και ως 781 ή 782 δηλώσεις. Για περισσότερες πληροφορίες ωστόσο θα χρειαστεί να επικοινωνήσεις με έναν λογιστή ή μια λογίστρια, ώστε να σε κατευθύνει ανάλογα.

Συμβουλή: Δεν υπάρχουν καλοί λογιστές και λογίστριες στην Ελλάδα. Απλά ρώτα όποιον επιχειρηματία βρίσκεται χρόνια στο χώρο, σε όποιο κλάδο κι αν ανήκει. Είναι τόσοι λίγοι οι καλοί, που οι περισσότεροι θα προσπαθήσουν να σε κατευθύνουν προς την έναρξη μιας εταιρείας, έτσι ώστε να λαμβάνουν από εσένα στη συνέχεια ένα μηνιαίο ποσό. Πάρε απόψεις από διαφορετικούς λογιστές για να σχηματίσεις μια εικόνα, επιλέγοντας τον/ην καλύτερο/η.

Με όλα αυτά κατά νου, μπορείς να ξεκινήσεις χωρίς χρήματα, αλλά δεν θα έχεις τα οφέλη και τις δυνατότητες που έρχονται με μια πραγματική επιχείρηση.

Και ερχόμαστε στις πραγματικές φυσικές επιχειρήσεις. Πιθανότατα θα θελήσεις να ανοίξεις μια Ατομική Επιχείρηση. Η έναρξη μιας ατομικής επιχείρησης ούτε χρειάζεται πολλά χρήματα, ούτε θα έχεις αρκετά έξοδα μηνιαίως. Αν είσαι ελεύθερος επαγγελματίας, τότε πιθανότατα θα μπορείς να δηλώσεις τον χώρο στον οποίο ζεις ήδη ως μέρος εργασίας. Αν θελήσεις ωστόσο να ανοίξεις γραφείο είναι απαραίτητο απ’ τον κλάδο που θα επιλέξεις, τότε θα πρέπει να αυξήσεις το μηνιαίου σου budget.

Μια Ατομική Επιχείρηση έχει το μηνιαίο ΕΦΚΑ, τη μηνιαία πληρωμή του λογιστή, τα μηνιαία έξοδα του γραφείου (εφόσον ανοιχτεί) και τα ένσημα/μίσθωση των ατόμων που θα προσλάβεις (εφόσον προσλάβεις). Μια συνάντηση με ένα λογιστή θα σε βοηθήσει να καταλάβεις ακριβώς ποια θα είναι τα έξοδα σου, έτσι ώστε να είσαι έτοιμος/η απ’ την αρχή ακόμα.

Μπορείς να μάθεις περισσότερα για τις Ατομικές Επιχειρήσεις και τα έξοδα που έχουν στο αναλυτικό άρθρο του Medtax.gr.

2. Κάνε μια έρευνα αγοράς γύρω από τον κλάδο σου

Η έρευνα αγοράς είναι μια συστηματική διαδικασία συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας πληροφοριών σχετικά με μια συγκεκριμένη αγορά ή στόχο, τους καταναλωτές, τους ανταγωνιστές και τον κλάδο. Μια σωστά δομημένη έρευνα αγοράς μπορεί να αποτελέσει το θεμέλιο κάθε επιτυχημένης επιχείρησης, και αυτό είναι που τις κάνει τόσο σημαντικές για κάθε ξεκίνημα.

Η δημιουργία μιας έρευνας αγοράς είναι σημαντική για μια εταιρεία που είτε μόλις ξεκίνησε να κάνει τα πρώτα της βήματα στην αγορά, είτε σκοπεύει να ανακοινώσει ένα καινούργιο προϊόν ή μια υπηρεσία. Για να σιγουρευτεί πως το στρατηγικό σχέδιο που έχει δημιουργήσει μπορεί να αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, χρησιμοποιεί τις έρευνες αγορών για να ελέγξει το συγκεκριμένο κλάδο.

Αυτό σημαίνει πως αν για παράδειγμα μια εταιρεία ετοιμάζεται να ανακοινώσει ένα καινούργιο προϊόν, προτού ξεκινήσει να το αναπτύσσει και να το προωθεί, κάνει πρώτα μια έρευνα αγοράς στον κλάδο για να ελέγξει αν υπάρχει ζήτηση, πωλήσεις και ανταγωνισμός. Ανάλογα με τις απαντήσεις που θα λάβει από την έρευνα, μπορεί είτε να συνεχίσει με το ίδιο σχέδιο της, είτε να το παραλλάξει και να προχωρήσει σε επιπλέον αλλαγές του προϊόντος ώστε να κερδίσει έδαφος στον ανταγωνισμό.

Με όλα αυτά κατά νου, μια εταιρεία μπορεί πλέον να αποφύγει να επενδύσει πάνω σε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία η οποία δεν έχει ζήτηση και δεν θα αποφέρει καθόλου έσοδα. Άλλωστε, μέσα από την έρευνα θα έχεις την δυνατότητα να δεις ποια προϊόντα έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, ποια αναζητάει ο περισσότερο κόσμος, ποια είναι τα κριτήρια των αγοραστών, τι συμβαίνει με τον ανταγωνισμό και πως οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές έχουν καταφέρει να παράγουν τόσες πωλήσεις.

Η έρευνα αγοράς είναι απαραίτητη για οποιαδήποτε νέα επιχείρηση, για εταιρείες που βρίσκονται ήδη στο χώρο και ετοιμάζονται να λανσάρουν κάτι καινούργιο, ή ακόμα και για ελεύθερους επαγγελματίες και freelancers που θέλουν να αυξήσουν τις πωλήσεις που κάνουν, όπως αρκετοί με το affiliate marketing και το dropshipping.

Αν η έρευνα αγοράς είναι αρκετά λεπτομερείς και σωστά δομημένη, τότε θα γνωρίζεις στο τέλος ακριβώς ποια θα είναι όλα τα έξοδα σου, ποιος είναι ο ανταγωνισμός, αν θα χρειαστεί να επενδύσεις πάνω σε marketing στρατηγικές και ποιο θα είναι το πιθανό χρονικό διάστημα στο οποίο θα δεις τις πρώτες σου πωλήσεις ή τα πρώτα σου έσοδα.

3. Ξεκίνα να οργανώνεις τον προϋπολογισμό σου

Μόλις ολοκληρώσεις τα πρώτα δύο βήματα, στη συνέχεια θα έχεις μια καθαρή εικόνα από τα μηνιαία έξοδα που θα έχει η καινούργια σου επιχείρηση, ποιος είναι ο ανταγωνισμός σου και σε ποιο κοινό θα πρέπει να στοχεύσεις. Αν η έρευνα αγοράς ήταν λεπτομερείς, τότε θα έχεις ήδη ένα πλάνο για το πως θα προωθείς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου αμέσως μετά την έναρξη της επιχείρησης, πράγμα που θα σε βοηθήσει αρκετά για να δεις τα πρώτα σου έσοδα απ’ την αρχή.

Ως άνθρωποι ζώντας σε αυτού του είδους της κοινωνίας, ο μόνος τρόπος για να μειώνουμε το άγχος και το στρες απ’ ότι φαίνεται είναι όταν έχουμε έστω και λίγα χρήματα στην άκρη. Επομένως, είναι σημαντικό να προσπαθήσεις να ξεκινήσεις με όσο πιο μεγάλο budget γίνεται. Αν για παράδειγμα έχεις υπολογίσει πως η καινούργια σου επιχείρηση θα ξεκινήσει να βγάζει τα πρώτα της χρήματα μετά το πρώτο δίμηνο ή τρίμηνο, τότε φρόντισε πως ο προϋπολογισμός σου θα σε καλύψει για τους επόμενους τέσσερις με πέντε μήνες.

Οι περισσότεροι καινούργιοι επιχειρηματίες και οι startup επιχειρήσεις τείνουν να κάνουν λάθη στην αρχή, όπως και εγώ άλλωστε. Έχοντας το μυαλό σου καθαρό πως η καινούργια σου εταιρεία θα επιζήσει περισσότερο απ’ το ελάχιστο χρονικό διάστημα που προσδιόρισες, θα σου είναι πιο εύκολο να συνεχίσεις πιστά με το πλάνο σου, ή να προχωρήσεις στις απαραίτητες αλλαγές ή βελτιώσεις ώστε να ξεκινήσεις να βλέπεις τα πρώτα σου έσοδα.

Φτάνοντας σε αυτό το σημείο, γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρο πως δεν γίνεται να ξεκινήσεις μια επιχείρηση χωρίς χρήματα. Μα μπορείς να ξεκινήσεις χωρίς να ξοδέψεις μια περιουσία και έχοντας πάντοτε ένα εναλλακτικό σχέδιο στην περίπτωση που τα πράγματα δεν πάνε έτσι όπως τα είχες σχεδιάσει αρχικά.

4. Επικοινώνησε και λάβε βοήθεια από business coaches

Οι business coaches μπορούν να σε βοηθήσουν με τη δημιουργία ενός σωστά δομημένου στρατηγικού πλάνου, το οποίο θα έχει ως κύριο στόχο την επιτυχία της νέας σου επιχείρησης. Είναι επίσης ο άνθρωπος που θα βρίσκεται στο πλάι σου, θα σε καθοδηγεί, θα είναι εκεί όποτε τον/ην χρειάζεσαι και θα σου παρέχει απαντήσεις ακόμα και στις πιο περίπλοκες ερωτήσεις.

Και ενώ ένας ή μια business coach μπορεί να ακούγεται σαν έξτρα έξοδα, στην πραγματικότητα μπορείς με αυτό τον τρόπο να τα μειώσεις ακόμα περισσότερο. Αν είχα στο ξεκίνημα μου έναν ή μια business coach να με βοηθήσει να ξεκινήσω, θα είχα γλιτώσει όχι μόνο πολλά έξοδα, αλλά θα είχα δει τα πρώτα μου θετικά αποτελέσματα αρκετά πιο γρήγορα.

Μπορείς να κλείσεις μια δωρεάν 20-λεπτη συνεδρία στο Kalifos.com με την Πόπη Δημητροπούλου, η οποία είναι μια καταπληκτική coach.

Το πλάνο που είχα δημιουργήσει τότε δεν ήταν σε καμία περίπτωση σωστό, ενώ όταν ερχόντουσαν οι πρώτες άγνωστες δυσκολίες, μπερδευόμουν αρκετά. Σε κάθε μεγάλη δυσκολία έτεινα να αποσυντονίζομαι απ’ το πραγματικό μου πλάνο, και κάπως έτσι αρκετά πράγματα πήγαιναν πίσω αντί για μπροστά. Αντί για άνοδο, προχωρούσα προς την κάθοδο. Στην πραγματικότητα ωστόσο, θα μπορούσα να είχα απ’ την αρχή ακόμη μόνο θετικά αποτελέσματα.

Είχα πολλές εξαιρετικές ιδέες, αλλά δεν ήξερα πως θα μπορούσα να τις μετατρέψω σε μια υγιή επιχείρηση. Χρόνια αργότερα και αφότου η δουλειά μου έπιασε τόπο, ήταν τότε που έκανα τις πρώτες μου γνωριμίες με ορισμένους business coaches. Με κάποιους μάλιστα συνεργαστήκαμε, κατασκεύασα τις ιστοσελίδες τους, έγραψα περιεχόμενο γι ‘αυτούς, ανταλλάξαμε απόψεις, δώσαμε συμβουλές καθένας για τη δουλειά του και μάθαμε πολλά μοιράζοντας τις εμπειρίες μας.

Όπως οι ψυχοθεραπευτές είναι απαραίτητοι για κάθε δύσκολη στιγμή στην ζωή μας, έτσι και οι business coaches είναι σημαντικοί για την επιτυχία της επιχείρηση μας και την πραγματοποίηση των στόχων μας.

Μια ώρα ήταν αρκετή για να μου αλλάξουν ριζικά όλο το πλάνο και το πρόγραμμα μου, καθώς επίσης και για να μου δείξουν όλα τα λάθη που έκανα. Μόλις συνειδητοποίησα το πόσο λάθος λειτουργούσα όλα αυτά τα χρόνια, τις ευκαιρίες που έχανα για να δημιουργήσω ένα παθητικό εισόδημα και να αυξήσω περισσότερο τα κέρδη μου, ήταν τότε που άρχισα να καταλαβαίνω γιατί αυτοί οι άνθρωποι κάνουν τη δουλειά που κάνουν.

5. Ξεκίνα την έναρξη της καινούργιας σου επιχείρησης

Βρισκόμαστε πλέον στο σημείο στο οποίο τα έχεις όλα οργανωμένα, γνωρίζεις ακριβώς ποια είναι όλη η διαδικασία και πόσα χρήματα θα χρειαστείς για το ξεκίνημα της καινούργιας σου επιχείρησης. Αν δεν έχεις συγκεντρωμένες όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, τότε ξανά επέστρεψε στην δεύτερη ενότητα και συνέχισε να βελτιώνεις την έρευνα αγοράς σου. Όπως προανέφερα, είναι απαραίτητη εάν θέλεις να δεις την καινούργια σου επιχείρηση να επιτυγχάνει.

Κοιτώντας μια τελευταία φορά τη λίστα συνοπτικά, σιγουρέψου πως:

  • Έχεις επικοινωνήσει με έναν λογιστή ή μια λογίστρια και έχουν καλύψει όλες τις ερωτήσεις που είχες σχετικά με την έναρξη μιας εταιρείας. Ποιο είναι το budget που θα χρειαστείς για να ξεκινήσεις; Ποια θα είναι τα μηνιαία και ετήσια έξοδα της καινούργιας σου επιχείρησης; Πως θα κόβεις τιμολόγια/αποδείξεις και τι πρέπει να προσέχεις;
  • Έχεις δημιουργήσει μια αναλυτική έρευνα αγοράς με όλες τις βασικές πληροφορίες και τα στατιστικά για τον κλάδο σου. Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές, τι κοστολόγιο έχουν, ποιο είναι το εισόδημα τους, πως τους βρίσκει ο κόσμος και τι κάνουν καλά και τι λάθος; Επιπλέον, θα πρέπει να περιλαμβάνει με ποιους τρόπους θα προωθείς την επιχείρηση σου, πως μπορείς να χτυπήσεις τους ανταγωνιστές απ’ την αρχή ακόμα και τι είναι αυτό που μπορείς να παρέχεις το οποίο έχει ζήτηση και δεν παρέχεται απ’ τους ανταγωνιστές σου.
  • Έχεις οργανώσει τον προϋπολογισμό σου και έχεις διατηρήσει ορισμένα χρήματα στην άκρη για την επιβίωση της καινούργιας σου επιχείρησης στην περίπτωση που κάτι δεν πάει όπως το σχεδίασες αρχικά.
  • Έχεις επικοινωνήσει με έναν ή μια business coach. Το πρώτο πράγμα που θα χρειαστεί να κάνεις είναι να παραδόσεις την έρευνα αγοράς που έχεις δημιουργήσει, έτσι ώστε να σε ενημερώσει για το εάν είναι σωστή, αν χρειάζεται βελτίωση ή περισσότερη ανάπτυξη, ή εάν θα πρέπει να εστιάσεις σε μια διαφορετική έρευνα αγοράς.
  • Έχεις διπλό-τσεκάρει τα πάντα και είσαι πλέον σίγουρος/η για την έναρξη μιας νέας επιχείρησης. Έχεις το απαραίτητο budget για να ξεκινήσεις και να διατηρήσεις την επιχείρηση σου βιώσιμη για τους επόμενους μήνες, και ένα οργανωμένο πλάνο με όλα τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθείς με στόχο την επιτυχία της νέας σου startup εταιρείας.

Η έναρξη μιας καινούργιας επιχείρησης δεν θα χρειαστεί περισσότερο από ένα μήνα για να ολοκληρωθεί. Για την ακρίβεια, στις περισσότερες περιπτώσεις – και τώρα που όλα έχουν γίνει πλέον ψηφιακά – πιθανότητα να είναι έτοιμη εντός των πρώτων δύο εβδομάδων.

6. Κατασκεύασε μια ιστοσελίδα για την επιχείρηση σου

Μιας και ο στόχος μας είναι να ξεκινήσεις μια καινούργια επιχείρηση με όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα γίνεται, αντί να επενδύσεις στην κατασκευή μιας επαγγελματικής ιστοσελίδας, μπορείς να κατασκευάσεις την δική σου. Κι ενώ χρειάζονται αρκετές γνώσεις πάνω σε γλώσσες προγραμματισμού για να κατασκευάσεις μια ιστοσελίδα ακριβώς όπως την θέλεις, πλέον γνωστές πλατφόρμες και website builder εργαλεία κάνουν τον σχεδιασμό νέων ιστοσελίδων υπόθεση λεπτών.

Είτε θέλεις να δημιουργήσεις ένα blog για να προωθείς την εταιρεία σου μέσω άρθρων, είτε ακόμα και να κατασκευάσεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, στο TechGuides έχω καλύψει μια πληθώρα διαφορετικών επιλογών που μπορείς να δοκιμάσεις.

Η ιστοσελίδα είναι απαραίτητη για κάθε μικρή και μεγάλη επιχείρηση που θέλει να έχει μια δυναμική online παρουσία, να προωθεί τις παροχές της, ή να πουλάει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Είτε σκοπεύεις να αυξήσεις τις πωλήσεις σου, είτε να παρέχεις σημαντικές πληροφορίες, είτε ακόμα και να γράφεις για όσα παρέχεις, με τα παραπάνω εργαλεία θα είσαι σε θέση να κατασκευάσεις την δική σου ιστοσελίδα μέσα σε λίγες μόλις ώρες.

7. Παρέμεινε συνεπής με το στρατηγικό σου πλάνο

Η συνέπεια είναι σημαντική για μια startup εταιρεία, επειδή βοηθά στη δημιουργία μιας ισχυρής εταιρικής κουλτούρας, στον καθορισμό σαφών προσδοκιών των εργαζομένων και στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους πελάτες και τους επενδυτές. Μια συνεπής εταιρική κουλτούρα μπορεί να καλλιεργήσει την αίσθηση της ταυτότητας και των στόχων.

Ένα σταθερό σύνολο προσδοκιών μπορεί να διασφαλίσει ότι όλοι βρίσκονται στην ίδια σελίδα και εργάζονται για τους ίδιους στόχους. Η συνεπής παράδοση προϊόντων και υπηρεσιών μπορεί να επιδείξει αξιοπιστία, ποιότητα και επαγγελματισμό στους πελάτες και τους επενδυτές και να αυξήσει την πίστη και την ικανοποίηση των πελατών.

Ένας εξαιρετικός τρόπος για να ξεκινήσεις να αναπτύσσεις τη συνέπεια, είναι μελετώντας άλλες ανταγωνιστικές εταιρείες, διαβάζοντας περισσότερα στις ιστοσελίδες, τα blogs και τα social media τους, καθώς επίσης και από τα testimonials και τα reviews πελατών που έχουν λάβει. Μπορείς επίσης να χρησιμοποιήσεις εργαλεία όπως το Startup Genome Compass, ένα εργαλείο συγκριτικής αξιολόγησης για νεοφυείς επιχειρήσεις που θα σε βοηθήσει να μετράς την πρόοδο σου και να την συγκρίνεις με άλλες επιχειρήσεις που βρίσκονται στον ίδιο κλάδο.

Παναγιώτης Σακαλάκης
Αρθρογράφος

Παναγιώτης Σακαλάκης

Ο Παναγιώτης Σακαλάκης, με βάση το Κιλκίς, είναι Web Designer & Blogger, ιδρυτής της Inkstory Ο.Ε., του TechGuides και του TechWise Insider, καθώς επίσης & Host στα «The Blogging Dispatch» & «TechGuides» Podcasts. Όποτε δεν γράφει, βρίσκεται σε κάποιο βουνό με το Hard-Trail ποδήλατο του.
Social:

Διάβασε Επίσης

Σχολιάστε