Τι είναι το Growth Marketing και πως μπορώ να ξεκινήσω;

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ Παναγιώτης Σακαλάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΙΣ
Χρησιμοποίησε τις έξυπνες στρατηγικές του Growth Marketing για να αυξήσεις τις πωλήσεις, το κοινό και τα έσοδα που βγάζεις, είτε έχεις μια startup επιχείρηση, είτε σκοπεύεις να ξεκινήσεις μιας.
Τι είναι το Growth Marketing και πως μπορώ να ξεκινήσω;
© Francesco Gallarotti στο Unsplash.

Google News

Ακολούθησε το TechGuides.gr στο Google News, ώστε να λαμβάνεις όλα τα νέα μας άρθρα απευθείας μέσα από το κινητό ή το tablet σου!

Αλλιώς γνωστό και ως growth hacking, το growth marketing (Ελλ: Μάρκετινγκ Ανάπτυξης) είναι μια στρατηγική για επιχειρήσεις, ιστοσελίδες και δημιουργούς που περιλαμβάνει ένα συνδυασμό από δημιουργία περιεχομένου, προώθηση, ανάλυση δεδομένων και βελτιστοποίηση.

Πρόκειται για μια στρατηγική η οποία αν υλοποιηθεί σωστά, τα αποτελέσματα της μπορεί να είναι εξαιρετικά σημαντικά για την επιτυχία μιας επιχείρησης, για την αύξηση των πωλήσεων, ή ακόμα και για όσους αναζητούν περισσότερες προβολές ή ακροάσεις.

Μέσα από αυτό το άρθρο θα δούμε τι είναι το growth marketing, ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του και πως μπορείς να ξεκινήσεις.

Τι είναι το Growth Marketing;

Το growth marketing, που συχνά αναφέρεται ως growth hacking, είναι μια στρατηγική μάρκετινγκ που εστιάζει στην ταχεία απόκτηση και τη διατήρηση πελατών με κύρια έμφαση στην επίτευξη μιας δυναμικής και βιώσιμης ανάπτυξης. Είναι μια στρατηγική η οποία βασίζεται σε πολλαπλούς παράγοντες, ενώ απαιτεί προσεκτική, ευέλικτη και διαλειτουργική προσέγγιση στο μάρκετινγκ.

Συνδυάζοντας τα στοιχεία του παραδοσιακού μάρκετινγκ με το digital marketing, την ανάπτυξη προϊόντων, την ανάλυση δεδομένων και τη βελτιστοποίηση διαφόρων πτυχών μιας επιχείρησης, όπως η απόκτηση νέων πελατών, η διατήρηση και η δημιουργία εσόδων, το growth marketing μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για την πιο άμεση επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του growth marketing;

Η ταχεία ανάπτυξη είναι ένας από τους σημαντικότερους στόχους του growth marketing, το οποίο εάν εκτελεστεί αποτελεσματικά, τότε μπορεί να οδηγήσει σε ταχεία ανάπτυξη ακόμα και startup επιχειρήσεων ή ψηφιακών επιχειρήσεων. Με γνώμονα τα δεδομένα, το growth marketing βασίζεται σε δεδομένα και αναλυτικά στοιχεία, τα οποία επιτρέπουν να λάβεις πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με τους στόχους σου και την μάρκετινγκ στρατηγική σου.

Επιπλέον, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά και το οικονομικό κομμάτι, προσφέροντας πιο αποδοτικές στρατηγικές οι οποίες δεν κοστίζουν τόσα χρήματα. Άλλωστε, το growth marketing είναι ιδανικό για νέες επιχειρήσεις που έχουν περιορισμένους προϋπολογισμούς στη διάθεση τους, ενώ τους δίνει την δυνατότητα να πειραματιστούν και να κάνουν δοκιμές ώστε να ανακαλύψουν τι λειτουργεί και τι όχι.

Στα πιο ουσιώδες πλεονεκτήματα του ωστόσο, το αναπτυξιακό μάρκετινγκ είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να προσαρμόζεται γρήγορα ακόμα και στις πιο μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Θα ενθαρρύνει επίσης τη συνεργασία μεταξύ των ομάδων σου, στην περίπτωση που έχεις μια επιχείρηση με προσωπικό, ενώ τα τελικά αποτελέσματα θα σου δείξουν τι κάνεις καλά και τι όχι.

Ποια είναι τα μειονεκτήματα του growth marketing;

Όπως και κάθε άλλη μάρκετινγκ στρατηγική, έτσι και το growth marketing έρχεται με τα δικά του μειονεκτήματα. Ο πρώτος και μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η υπερβολική έμφαση στα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα. Αρκετές startup επιχειρήσεις επιδιώκουν την ταχεία ανάπτυξη τόσο πολύ, που στο τέλος ξεχνάνε να δώσουν προτεραιότητα στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στην εξάντληση, την αστάθεια και το κλείσιμο της επιχείρησης.

Η πολυπλοκότητα παίζει επίσης καθοριστικό ρόλο στην αποτυχία μιας αποτελεσματικής growth marketing στρατηγικής. Μιας και το συγκεκριμένο μοντέλο μπορεί να γίνει ιδιαίτερα περίπλοκο ανάλογα με τον κλάδο και τις ανάγκες κάθε επιχείρησης, μπορεί να φέρει δύσκολες αποφάσεις για μια νέα startup επιχείρηση που είναι νέα στις στρατηγικές.

Το αποτελεσματικό μάρκετινγκ ανάπτυξης απαιτεί συχνά σημαντικές επενδύσεις σε εργαλεία, τεχνολογία και ταλέντο, κάτι που μπορεί να είναι προκλητικό για τις μικρές επιχειρήσεις λόγω του περιορισμένου προϋπολογισμού τους. Επομένως, είναι σημαντικό να γίνει μια αναλυτική έρευνα για όλα τα διαθέσιμα εργαλεία που προσφέρονται, το κόστος τους και τη σημασία τους για την ανάπτυξη της επιχείρησης σου.

Η εκτέλεση πειραμάτων και δοκιμών A/B απαιτεί χρόνο και τα αποτελέσματα μπορεί να μην είναι πάντα άμεσα εμφανή, κάτι που μπορεί να είναι απογοητευτικό για ορισμένες επιχειρήσεις. Και έχοντας κατά νου πως υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός, με αρκετές επιχειρήσεις να προσπαθούν να διεκδικήσουν το ίδιο κοινό, τα ποσοστά αποτυχίας είναι πλέον πιο μεγάλα από ποτέ άλλοτε.

Ποια είναι η διαφορά του Growth Marketing με το Παραδοσιακό Marketing;

Το Growth Marketing αποτελεί επανάσταση στον κόσμο της προώθησης. Σε αντίθεση με το παραδοσιακό μάρκετινγκ, το οποίο συχνά δημιουργεί ένα ευρύ “δίχτυ” με την ελπίδα να προσελκύσει ένα ευρύ κοινό, το Growth Marketing είναι ένα άρτια συντονισμένο εργαλείο, που χρησιμοποιεί στρατηγικές βάσει δεδομένων για τον εντοπισμό και την αλληλεπίδραση με πελάτες υψηλών δυνατοτήτων.

Πρόκειται για την καλλιέργεια σχέσεων, τη δημιουργία εξατομικευμένων εμπειριών και τη βελτιστοποίηση καμπανιών σε πραγματικό χρόνο, που τροφοδοτούνται από αναλύσεις. Οι έμποροι ανάπτυξης δεν αναζητούν απλώς φευγαλέες αλληλεπιδράσεις; στοχεύουν σε βιώσιμη και μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Είναι σαν τη διαφορά ανάμεσα στο να διοργανώνεις ένα πάρτι ανοιχτό σε οποιονδήποτε και να διοργανώνεις ένα αποκλειστικό σουαρέ προσαρμοσμένο στους πιο στενούς σου φίλους – και τα δύο έχουν τη θέση τους, αλλά το δεύτερο εξασφαλίζει μια βαθύτερη και πιο διαρκή σύνδεση.

Από τη βελτιστοποίηση περιεχομένου για τις μηχανές αναζήτησης (SEO), τη χρήση γνωστών κοινωνικών δικτύων, το content marketing, το email marketing και τις διαφημιστικές καμπάνιες, το growth marketing αξιοποιεί κάθε πτυχή του ψηφιακού τοπίου για να οδηγήσει σε επιθυμητά αποτελέσματα. Σε αντίθεση με το παραδοσιακό μάρκετινγκ, το growth marketing δεν είναι απλώς μια αλλαγή στη μεθοδολογία, αλλά μια αλλαγή στη νοοτροπία.

Πρόκειται για την ανάπτυξη, την καινοτομία και την παραμονή μπροστά σε έναν κόσμο όπου οι παραδοσιακές προσεγγίσεις γίνονται σιγά-σιγά απαρχαιωμένες. Είτε είσαι ένας έμπειρος έμπορος, είτε ένας νέος επαγγελματίας, η υιοθέτηση του Growth Marketing μπορεί να είναι το κλειδί για να ξεκλειδώσεις όλες δυνατότητες της σημερινής ψηφιακής εποχής, επιτυγχάνοντας τους στόχους σου.

Πως να ξεκινήσεις με το growth marketing

Μπορεί το growth marketing να περιλαμβάνει μια πληθώρα διαφορετικών βημάτων που θα πρέπει να ακολουθήσεις ώστε να έχεις εύστοχα και σωστά αποτελέσματα, μα δεν χρειάζεται να είναι μια δύσκολη ή εκνευριστική διαδικασία. Παρακάτω θα βρεις τα συχνότερα βήματα που ακολουθούν οι επιχειρήσεις όταν ξεκινάνε με το growth marketing:

  1. Καθορίστε τους στόχους και τις μετρήσεις σου:
    • Καθόρισε συγκεκριμένους και μετρήσιμους στόχους για την ανάπτυξη της ιστοσελίδας σου. Για παράδειγμα, μπορεί να στοχεύεις στην αύξηση της επισκεψιμότητας, να ενισχύσεις τα ποσοστά μετατροπών ή να αυξήσεις τη βάση των πελατών σου.
    • Προσδιόρισε τους βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) για να μετράς την πρόοδο σου. Τα κοινά KPI ηλεκτρονικού εμπορίου περιλαμβάνουν το ποσοστό μετατροπής, το κόστος απόκτησης πελατών (CAC), την αξία διάρκειας ζωής του πελάτη (CLV) και τη μέση αξία παραγγελίας (AOV).
  2. Κατανόησε το κοινό σου:
    • Δημιούργησε περσόνες αγοραστών για να κατανοήσεις καλύτερα το κοινό-στόχο σου. Ποιες είναι οι ανάγκες, τα σημεία “πόνου” και οι προτιμήσεις τους; Ποια κανάλια χρησιμοποιούν και τι επηρεάζει τις αγοραστικές τους αποφάσεις;
  3. Ανάλυση Ανταγωνισμού:
    • Μελέτησε τους ανταγωνιστές σου για να προσδιορίσεις ποιες στρατηγικές μάρκετινγκ λειτουργούν στον κλάδο σου. Ανέλυσε τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία τους για να βρεις ευκαιρίες διαφοροποίησης.
    • Κάνε έρευνα αγοράς και για τις ανταγωνιστικές ιστοσελίδες, μαθαίνοντας τα πάντα γύρω από την content marketing στρατηγική τους στον κλάδο σου.
  4. Βελτιστοποίησε την ιστοσελίδα σου:
    • Βεβαιώσου η ιστοσελίδα σου είναι πλήρως βελτιστοποιημένη, φορτώνει γρήγορα και ανταποκρίνεται σε κινητά, tablets και υπολογιστές.
    • Βελτιστοποίησε τις σελίδες προϊόντων ή υπηρεσιών με εικόνες υψηλής ποιότητας, λεπτομερείς περιγραφές και κριτικές πελατών.
    • Εφάρμοσε μια σαφή και απλή διαδικασία ολοκλήρωσης αγοράς για να μειώσεις τις εγκαταλήψεις στο καλάθι.
  5. Content Marketing:
    • Δημιούργησε υψηλής ποιότητας και σχετικό περιεχόμενο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κοινού σου. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει αναρτήσεις στο blog της ιστοσελίδας, οδηγούς προϊόντων, βίντεο και άλλο εκπαιδευτικό περιεχόμενο.
    • Εφάρμοσε μια στρατηγική για τη βελτιστοποίηση των μηχανών αναζήτησης (SEO) και για τη βελτίωσης της οργανικής επισκεψιμότητας.
  6. Email Marketing:
    • Δημιούργησε και τμηματοποιήσε τη λίστα των emails σου. Στείλε εξατομικευμένες, στοχευμένες καμπάνιες email για να προσελκύσεις νέους πελάτες.
    • Εφάρμοσε διαφημιστικές email καμπάνιες εγκαταλελειμμένου καλαθιού για να ανακτήσεις πιθανές χαμένες πωλήσεις.
  7. Social Media Marketing:
    • Προσδιόρισε τις πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων στις οποίες το κοινό σου είναι πιο ενεργό.
    • Δημιούργησε ελκυστικό και βοηθητικό περιεχόμενο σε αυτές τις πλατφόρμες.
    • Εξέτασε το ενδεχόμενο να δημιουργήσεις διαφημιστικές καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αυξήσεις την απήχηση του περιεχομένου σου.
  8. Επί πληρωμή Διαφήμιση:
    • Εκτέλεσε στοχευμένες καμπάνιες με πληρωμή ανά κλικ (PPC) σε πλατφόρμες όπως το Google Ads, το TikTok for Business, και το Meta Business Suite.
    • Πειραματίσου με διαφορετικές μορφές διαφήμισης, προσεγγίσεις και τακτικές για να βρεις αυτό που λειτουργεί καλύτερα.
  9. Συνεργατικά Προγράμματα [Affiliate Marketing]:
    • Ενθάρρυνε τους υπάρχοντες πελάτες σου να παραπέμπουν φίλους και συγγενείς στην ιστοσελίδα σου προσφέροντας κίνητρα ή εκπτώσεις.
    • Εφάρμοσε ένα συνεργατικό πρόγραμμα που ανταμείβει και εσένα, αλλά και τους affiliates που θα λάβουν μέρος. Στην Ελλάδα, ένα εξαιρετικό δίκτυο είναι η Linkwise.
  10. Βελτιστοποίηση ποσοστού μετατροπής (CRO):
    • Προσπάθησε να βελτιστοποιείς συνεχώς την ιστοσελίδα σου για υψηλότερα ποσοστά μετατροπών. Χρησιμοποίησε τις δοκιμές A/B για να βελτιώσεις στοιχεία όπως το CTA, τις σελίδες προϊόντων και τις διαδικασίες ολοκλήρωσης αγοράς.
  11. Ανάλυση και Επανάληψη Δεδομένων:
    • Ανάλυε τακτικά τα δεδομένα απόδοσής για να προσδιορίζεις ποιες στρατηγικές λειτουργούν και ποιες χρειάζονται βελτίωση.
    • Προσάρμοσε τις τακτικές μάρκετινγκ με βάση τις πληροφορίες που αποκτήθηκαν από την ανάλυση των δεδομένων σου.
  12. Διατήρηση πελατών:
    • Εστίασε στη διατήρηση των υπαρχόντων πελατών μέσω της αφοσίωσης μετά την αγορά, με τη χρήση προγραμμάτων αφοσίωσης και μέσω της εξαιρετικής εξυπηρέτησης πελατών.
  13. Προϋπολογισμός και κατανομή πόρων:
    • Διέθεσε τον απαραίτητο προϋπολογισμό για να αποκτήσεις όλα τα κατάλληλα εργαλεία και τις υπηρεσίες που θα χρειαστείς για να ξεκινήσεις με τη growth marketing στρατηγική σου.
    • Χρησιμοποίησε work stations και πλατφόρμες οργάνωσης όπως το Notion για να διατηρείς τα πάντα οργανωμένα και σε ένα μέρος, ακόμα και όταν εργάζεστε ως ομάδα.
  14. Παρακολούθηση ανάπτυξης:
    • Παρακολούθα συνεχώς την πρόοδό σου σε σχέση με τους στόχους σου και προσάρμοζε τη στρατηγική σου όπως χρειάζεται.

Το growth marketing μπορεί να γίνει ακόμα βαθύτερο και πιο αναλυτικό, ανάλογα με τον κλάδο, το μέγεθος και τους στόχους κάθε επιχείρησης. Παρόλα αυτά, μπορεί να αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα τα οποία να οδηγήσουν σε υψηλότερη επισκεψιμότητα, περισσότερες πωλήσεις και μεγαλύτερα συνολικά κέρδη.

Παναγιώτης Σακαλάκης
Αρθρογράφος

Παναγιώτης Σακαλάκης

Ο Παναγιώτης Σακαλάκης, με βάση το Κιλκίς, είναι Web Designer & Blogger, ιδρυτής της Inkstory Ο.Ε., του TechGuides και του TechWise Insider, καθώς επίσης & Host στα «The Blogging Dispatch» & «TechGuides» Podcasts. Όποτε δεν γράφει, βρίσκεται σε κάποιο βουνό με το Hard-Trail ποδήλατο του.
Social:

Διάβασε Επίσης

Σχολιάστε