Ο σχεδιασμός λογοτύπου τείνει να είναι για αρκετούς μια χρονοβόρα, περίπλοκη και πολλές φορές ακριβή διαδικασία. Ειδικότερα για τις νέες επιχειρήσεις που χρειάζονται ένα επαγγελματικό λογότυπο που θα αντανακλά και θα παρουσιάζει με μοναδικό τρόπο την επωνυμία τους, οι πληθώρα επιλογών από τρόπους σχεδίασης, εφαρμογές, εργαλεία και τα στοιχεία που θα συμπεριληφθούν, μπορεί να αποδειχθεί μια εξαιρετικά μεγάλη πρόκληση.
Πόσο σημαντικό είναι ένα λογότυπο;
Το λογότυπο είναι ένα οπτικό σύμβολο ή μια γραφική αναπαράσταση που χρησιμεύει ως αναγνωρίσιμο σήμα για μια εταιρεία, έναν οργανισμό, ένα προϊόν ή μια επωνυμία. Είναι ένα μοναδικό σχέδιο που ενσωματώνει την ουσία και τις αξίες της οντότητας που αντιπροσωπεύει. Τα λογότυπα αποτελούνται συνήθως από κείμενα, εικόνες ή συνδυασμό και των δύο και στοχεύουν στη δημιουργία μιας αξέχαστης και ξεχωριστής οπτικής ταυτότητας.
Τα λογότυπα παίζουν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία αναγνώρισης μιας επωνυμίας. Συχνά αποτελούν το πρώτο σημείο επαφής μεταξύ του brand και του κοινού-στόχου του. Ένα καλά σχεδιασμένο λογότυπο βοηθά τους καταναλωτές να αναγνωρίζουν και να θυμούνται εύκολα μια μάρκα μεταξύ των ανταγωνιστών.
Σε μια εποχή με ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη, τα λογότυπα είναι απαραίτητα για να ξεχωρίζουν και να διαφοροποιούν τα brands μεταξύ τους, καθώς επίσης και για να βοηθάνε τις επωνυμίες να χαράζουν τις δικές τους θέσεις και να έχουν τις δικές τους μοναδικές ταυτότητες. Ένα καλοσχεδιασμένο λογότυπο έχει τη δύναμη να αφήνει μια μόνιμη εντύπωση στο μυαλό των ανθρώπων.
Καθώς είναι οπτικά διακριτικά και αξιομνημόνευτα, τα λογότυπα μπορούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές να ανακαλέσουν μια μάρκα όταν παίρνουν αποφάσεις αγοράς ή όταν το συζητούν με άλλους. Τα λογότυπα πρέπει να είναι προσαρμόσιμα σε διαφορετικά μέσα, μεγέθη και μορφές χωρίς να χάνουν την απήχησή τους. Θα πρέπει να λειτουργούν εξίσου καλά σε μια ιστοσελίδα, πάνω σε επαγγελματικές κάρτες και διαφημιστικές πινακίδες, ή ακόμα και ως μια μικρή φωτογραφία προφίλ στα social media.
1. Προσδιορίστε την επωνυμία σου και κάνε μια έρευνα
Ένα από τα πιο κρίσιμα βήματα για τον σχεδιασμό λογοτύπων είναι ο καθορισμός της επωνυμίας σου. Είτε έχεις μια επιχείρηση, είτε ένα blog, είτε ένα vlog ή podcast κανάλι, θα πρέπει να καθορίσεις τι θα περιλαμβάνει, πως θα το αντιλαμβάνονται οι πελάτες ή οι επισκέπτες σου και πως θα συνθέτει μέσα την ταυτότητα και τη θέση της επωνυμίας σου.
Ξεκίνα προσδιορίζοντας τον σκοπό και τους στόχους της επωνυμίας σου:
- Ποιες είναι οι βασικές αξίες και αρχές της εταιρείας σου;
- Τι στοχεύεις να επιτύχεις και να συνεισφέρεις;
- Ποια είναι η αποστολή σου και τι εντυπώσεις θέλεις να αφήνεις σε όσους το βλέπουν για πρώτη φορά;
- Θέλεις να είναι σοβαρό, παιχνιδιάρικο, old-school, vintage, minimal;
- Με ποιους τρόπους θα χρησιμοποιηθεί το λογότυπο;
- Θα περιλαμβάνει ένα σήμα για όλα, ή θα έρχεται σε δύο μορφές, μια με το σήμα ξέχωρο και μια με τα κείμενα και το σήμα συνδυαστικά;
Θα πρέπει επίσης να προσδιορίσεις το κοινό σου, τους στόχους σου, τα δημογραφικά στοιχεία, τις ανάγκες και τις προτιμήσεις που υπάρχουν αυτή την στιγμή. Έχοντας όλες αυτές τις πληροφορίες διαθέσιμες, θα είσαι σε θέση να προσδιορίσεις τα χαρακτηριστικά της επωνυμίας σου και πως στο περίπου θα είναι το νέο σου λογότυπο.
Μπορεί να θελήσεις να σχεδιάσεις ένα πιο “παιχνιδιάρικο” λογότυπο, ένα σοβαρό, ή κάποιο που να αντιπροσωπεύει τις πιο νεανικές ηλικίες. Μπορεί να είναι μινιμαλιστικό, vintage, old-school, να περιλαμβάνει αρκετά γραφικά ή μόνο κείμενο. Μπορεί να είναι πολύχρωμο ή ασπρόμαυρο, watercolor ή με κάποια συγκεκριμένη τεχνική.
Ένας εξαιρετικός τρόπος για να ξεκινήσεις είναι ερευνώντας και λαμβάνοντας έμπνευση από τους ανταγωνιστές σου. Υπάρχουν εκατομμύρια λογότυπα από τα οποία μπορείς να εμπνευστείς, συλλέγοντας εκατοντάδες διαφορετικά παραδείγματα που θα μπορούσαν πιθανότατα να συνδυαστούν ώστε να δημιουργήσουν μια ελκυστική οπτική εικόνα για το νέο σου λογότυπο.
2. Επέλεξε τα στοιχεία που θα περιλαμβάνει το λογότυπο
Κάθε λογότυπο είναι διαφορετικό και μπορεί να σχεδιαστεί περιλαμβάνοντας σύμβολα, εικονίδια, διαφορετικές γραμματοσειρές και άλλα γραφικά στοιχεία που συνδυάζονται για να παρουσιάσουν μια ολοκληρωμένη τελική εικόνα. Τα στοιχεία που θα επιλέξεις να χρησιμοποιήσεις ωστόσο είναι αυτά που θα κάνουν την μεγαλύτερη διαφορά.
- Τυπογραφία: Επέλεξε τις κατάλληλες γραμματοσειρές που θα αποδώσουν στον επιθυμητό τόνο και την προσωπικότητα της επωνυμίας σου. Οι γραμματοσειρές μπορούν να είναι τολμηρές, κομψές, vintage, παιχνιδιάρικες, επαγγελματίες, ή ακόμα και να βασίζονται πάνω σε μια συγκεκριμένη θεματολογία. Θα πρέπει να βεβαιωθείς πως η γραμματοσειρά(ές) που θα επιλέξεις θα ευθυγραμμίζεται με τη συνολική αισθητική και εικόνα της επωνυμίας σου, ενώ θα είναι ευανάγνωστη σε διαφορετικά μεγέθη και πλατφόρμες.
- Παλέτα χρωμάτων: Ο χρωματικός συνδυασμός του λογοτύπου σου θα πρέπει επίσης να ευθυγραμμίζεται με την προσωπικότητα της επωνυμίας σου. Τα χρώματα άλλωστε αποτελούν μεγάλη πηγή για τα συναισθήματα των ανθρώπων, οπότε η επιλογή κρύων ή ζεστών χρωμάτων μπορεί να αποτελέσει μεγάλη διαφορά. Επέλεξε έναν περιορισμένο αριθμό χρωμάτων που λειτουργούν αρμονικά και μπορούν να εφαρμοστούν με συνέπεια στα οπτικά στοιχεία της επωνυμίας σου.
- Μορφή λογοτύπου: Η μορφή είναι εξίσου σημαντική, καθώς σε κάποιες πλατφόρμες θα θελήσεις να ανεβάσεις το λογότυπο σου σε PNG μορφή, ειδικότερα όταν θέλεις να διατηρηθεί το διαφανής παρασκήνιο (transparent background) του. Η JPG/JPEG μορφή είναι επίσης απ’ τις στάνταρ, ενώ ίσως θελήσεις να μετατρέψεις το λογότυπο και σε WebP μορφή για την ιστοσελίδα σου (εφόσον υποστηρίζει αυτή την μορφή αρχείων). Η μορφές GIF και SVG είναι επίσης ιδανικές για κινούμενα λογότυπα.
- Εικονίδια και σύμβολα: Τα σύμβολα και τα εικονίδια είναι ισχυρά σχεδιαστικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται συχνά σε λογότυπα για να αναπαραστήσουν μια μάρκα ή να μεταδώσουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Έχουν επίσης την ικανότητα να προκαλούν συναισθήματα και να δημιουργούν σύνδεση με το κοινό μιας επωνυμίας. Χρησιμοποιώντας σχήματα, χρώματα και σύνθεση, τα σύμβολα και τα εικονίδια μπορούν να μεταφέρουν συναισθήματα όπως εμπιστοσύνη, ενθουσιασμό, εκλέπτυνση ή κάτι παιχνιδιάρικο.
Όταν ενσωματώνεις σύμβολα, εικονίδια, πολλαπλές γραμματοσειρές και παλέτες χρωμάτων σε ένα λογότυπο, είναι σημαντικό να διασφαλίσεις ότι είναι σχετικά με την επωνυμία σου, αντικατοπτρίζουν τις αξίες σου και σχετίζονται με την θεματολογία και τον κλάδο σου.
3. Ξεκίνα να σχεδιάζεις το πρώτο σου λογότυπο
Ο σχεδιασμός λογοτύπου μπορεί να γίνει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Μπορείς είτε να αποφασίσεις να προσλάβεις έναν ή μια freelancer γραφίστρια, να το σχεδιάσεις μόνος/η σου με τη χρήση διαφόρων εργαλείων, ή ακόμα και να παραδώσεις τις ιδέες σου σε μια μεγάλη γραφιστική εταιρεία. Σε κάθε περίπτωση, κανένας από αυτούς τους τρόπους δεν είναι λάθος.
Το πρώτο βήμα για τον σχεδιασμό του λογοτύπου σου είναι να αποφασίσεις με ποιον τρόπο θα σχεδιαστεί και θα δημιουργηθεί. Υπάρχουν τρεις βασικές επιλογές:
- Προσέλαβε έναν freelancer γραφίστα: Οι freelancer γραφίστες τείνουν να σου παραδίδουν το νέο λογότυπο σε σύντομο χρονικό διάστημα και μπορούν να δημιουργήσουν κάτι μοναδικό, ποιοτικό και άξιο για την επωνυμία σου, ανάλογα με τα skills τους και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν. Έλεγξε πρώτα το portfolio τους για να δεις τις σημαντικότερες και πιο πρόσφατες δουλειές τους και προσπάθησε να επιλέξεις κάποιον/α που οι πρόσφατες δουλειές του/ης αντανακλούν τους στόχους σου και καλύπτουν τις προσωπικές σου προτιμήσεις.
- Επικοινώνησε με μια γραφιστική εταιρεία: Εάν έχεις διαθέσιμο το απαραίτητο προϋπολογισμό, τότε μπορείς να παραδώσεις τις ιδέες σου και το πλάνο της επωνυμίας σου σε μια γραφιστική εταιρεία ώστε να δημιουργήσουν κάτι μοναδικό και υψηλής ποιότητας. Έχοντας συχνά πολλαπλούς γραφίστες να εργάζονται πάνω στο λογότυπο σου, μια γραφιστική εταιρεία θα σου παρέχει το τελικό αποτέλεσμα σε ύψιστη ποιότητα και χωρίς ατέλειες.
- Ανέλαβε τον σχεδιασμό λογοτύπου εσύ: Μπορείς επίσης να επιλέξεις να σχεδιάσεις το νέο σου λογότυπο εσύ, κάτι το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο στις μέρες μας. Με εκατοντάδες εργαλεία και εφαρμογές να διατίθενται πλέον προς όλους, καθένας έχει την δυνατότητα να σχεδιάζει λογότυπα, εξώφυλλα και άλλου είδους visual περιεχομένου.
Στην περίπτωση που θέλεις να παραδώσεις το λογότυπο σου σε έναν ή μια freelancer γραφίστρια, τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις πλατφόρμες όπως το UpWork και το Fiverr. Μπορείς επίσης να επικοινωνήσεις με διάφορους καλλιτέχνες, όπως tattoo artists, οι οποίοι συχνά μπορούν να σχεδιάσουν οτιδήποτε τους ζητήσεις, ή με τη χρήση μιας συγκεκριμένης τεχνικής. Εξαιρετικοί καλλιτέχνες είναι ο Τάσος από το Freddy Tattoo Studio και η Μαρία απ’ το MK Artist.
4. Σχεδιασμός λογοτύπου: Εφαρμογές και εργαλεία
Υπάρχουν αρκετά εργαλεία και εφαρμογές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να σχεδιάσεις ένα λογότυπο. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, προτείνεται να χρησιμοποιήσεις ένα σταθερό υπολογιστή ή ένα laptop ώστε να αποκτήσεις πρόσβαση σε όλα τα ειδικευμένα εργαλεία τους.
- Canva: Το Canva είναι μια φιλική προς το χρήστη πλατφόρμα γραφικού σχεδιασμού που προσφέρει μια σειρά από προσχεδιασμένα πρότυπα, στοιχεία και άλλες επιλογές προσαρμογής. Είναι ιδανικό για αρχάριους ή για όσους δεν έχουν εμπειρία στο σχεδιασμό.
- Adobe Illustrator: Το Adobe Illustrator είναι ένα ισχυρό λογισμικό σχεδίασης που χρησιμοποιείται από τις περισσότερες γραφιστικές εταιρείες και γραφίστες και χρησιμοποιείται ευρέως για το σχεδιασμό λογότυπων. Παρέχει μια τεράστια γκάμα εργαλείων και χαρακτηριστικών που επιτρέπουν την ακριβή και επεκτάσιμη δημιουργία λογότυπων.
- Inkscape: Το Inkscape είναι ένα δωρεάν πρόγραμμα επεξεργασίας γραφικών (ανοιχτού κώδικα) κατάλληλο για τη σχεδίαση λογότυπων. Προσφέρει μια σειρά από εργαλεία και χαρακτηριστικά παρόμοια με το Adobe Illustrator.
- Affinity Designer: Το Affinity Designer είναι ένα επαγγελματικό λογισμικό σχεδιασμού που παρέχει προηγμένα εργαλεία και δυνατότητες για το σχεδιασμό λογοτύπων. Προσφέρει μια εφάπαξ επιλογή αγοράς, καθιστώντας το μια οικονομικά αποδοτική εναλλακτική λύση για το Adobe Illustrator.
- Logo.com: Το LogoMaker είναι ένα εργαλείο σχεδιασμού λογότυπων που σου επιτρέπει να δημιουργείς λογότυπα με επαγγελματική εμφάνιση μέσω μιας απλής διαδικασίας που καλύπτεται από βήμα προς βήμα οδηγίες. Προσφέρει μια ποικιλία από προσχεδιασμένα εικονίδια, γραμματοσειρές και συνδυασμούς χρωμάτων ώστε να διευκολύνει ακόμα περισσότερο τους αρχάριους χρήστες και τις επωνυμίες με μικρότερο budget.
- Bing AI Image Creator: Αν και το εργαλείο βρίσκεται ακόμα στα αρχικά του στάδια, μπορείς να αφήσεις τον σχεδιασμό του νέου σου λογοτύπου πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη της Microsoft (η οποία βασίζεται στο DALL-E της OpenAI). Μπορείς να ζητήσεις από το Bing Chat να δημιουργήσει ένα λογότυπο, περιγράφοντας την επωνυμία σου, τα χρώματα που θέλεις να χρησιμοποιηθούν, εάν θέλεις να περιλαμβάνονται σύμβολα, εικονίδια ή άλλα στοιχεία και ούτω καθεξής. Παρόλα αυτά, μέχρι και αυτή την στιγμή το Bing Chat παρέχει τις φωτογραφίες σε JPG μορφή και σε χαμηλή ποιότητα, που σημαίνει πως ίσως θελήσεις να προσλάβεις έναν γραφίστα ώστε να πατήσει πάνω στο έτοιμο λογότυπο και να το βελτιστοποιήσει για μεγαλύτερες διαστάσεις και σε άλλους τύπους αρχείων.
- Wix Logo Creator: Το Logo Creator εργαλείο του Wix παρέχει ένα φιλικό περιβάλλον χρήσης το οποίο σου επιτρέπει να σχεδιάσεις το νέο σου λογότυπο, να δεις πως θα εμφανίζεται σε διαφορετικά μεγέθη ή πάνω σε κούπες, μπλουζάκια και σε άλλα διαφημιστικά, καθώς επίσης και να κατασκευάσεις μια ιστοσελίδα με ιδιαίτερη ευκολία.
- Hatchful: Το Hatchful είναι ένα εργαλείο του Shopify και επιτρέπει αρχάριους χρήστες να σχεδιάζουν λογότυπα με ιδιαίτερα μεγάλη ευκολία. Πιο συγκεκριμένα, με το που επισκεφτείς το εργαλείο, θα σου κάνει ορισμένες ερωτήσεις για το πως θέλεις να είναι το νέο σου λογότυπο, παρέχοντας παράλληλα διάφορα άλλα παραδείγματα. Μόλις απαντήσεις στις ερωτήσεις, στη συνέχεια το Hatchful θα σου παρέχει μια πληθώρα διαφορετικών λογοτύπων με το όνομα της επωνυμίας σου.
Υπάρχουν και αρκετά άλλα προγράμματα και εφαρμογές με τις οποίες μπορείς να σχεδιάσεις το νέο σου λογότυπο. Ορισμένες από αυτές είναι φυσικά το Adobe Photoshop, το GIMP, το Gravit Designer και το VistaCreate (το οποίο είναι παρόμοιο με το Canva).
5. Κάνε δοκιμές και τελειοποίησε το λογότυπο σου
Η δοκιμή και η τελειοποίηση του νέου σου λογοτύπου είναι ένα απ’ τα σημαντικότερα βήματα για να διασφαλίσεις ότι θα έχει απήχηση και θα αρέσει στο κοινό σου. Ξεκίνα αρχικά αναζητώντας feedback από φίλους, γνωστούς, συναδέλφους και από την οικογένεια σου:
- Τι τους άρεσε περισσότερο στο λογότυπο;
- Τι δεν τους άρεσε ή τι θα προτιμούσαν διαφορετικό;
- Ποια ήταν η πρώτη τους εντύπωση και τι συναισθήματα τους δημιούργησε;
- Αν κάποιος δεν έχει ιδέα για την επωνυμία σου, πόσο τον βοήθησε το λογότυπο σου για να τη μάθει όταν το είδε;
- Πόσο θα βαθμολογούσαν το λογότυπο σου από το ένα έως το δέκα;
Σιγουρέψου επίσης πως το λογότυπο ευθυγραμμίζεται με την επωνυμία σου, την ταυτότητα και της αξίες της. Το λογότυπο θα πρέπει να φαίνεται το ίδιο ωραίο σε κάθε μέγεθος, ενώ να μπορεί να λειτουργεί αποδοτικά είτε όταν το τοποθετείς ως ψηφιακή είτε ως φυσική μορφή. Βεβαιώσου πως μεταδίδει το κατάλληλο μήνυμα στο κοινό σου και προκαλεί τα επιθυμητά συναισθήματα.
Φυσικά, είναι ύψιστης σημασίας να ξεκινήσεις να δοκιμάζεις το νέο σου λογότυπο σε διαφορετικές περιστάσεις ώστε να γνωρίζεις ότι αποδίδει όντως το επιθυμητό αποτέλεσμα. Κάνε δοκιμές βλέποντας πως φαίνεται στην ιστοσελίδα σου, στα κοινωνικά δίκτυα, πάνω σε διαφημιστικά προϊόντα και οπουδήποτε αλλού σκέφτεσαι να το τοποθετήσεις.