Αν ξεκίνησες το δικό σου ηλεκτρονικό κατάστημα και αναρωτιέσαι πως θα αποκτήσεις πρόσβαση σε καταλόγους με προϊόντα τα οποία θα μπορείς να πουλάς, είτε ενδιαφέρεσαι να μάθεις περισσότερα για το dropshipping και να το χρησιμοποιήσεις ως πηγή εισοδήματος, αυτός ο οδηγός θα σε βοηθήσει να κάνεις ένα δυνατό ξεκίνημα.
Τι είναι το Dropshipping;
Το dropshipping είναι μια μέθοδος εκπλήρωσης παραγγελιών όπου μια επιχείρηση δεν διατηρεί σε απόθεμα τα προϊόντα που πουλά. Αντίθετα, ο πωλητής αγοράζει απόθεμα όπως απαιτείται από ένα τρίτο μέρος – συνήθως χονδρέμπορο ή κατασκευαστή – για να αποστείλει στη συνέχεια τις παραγγελίες.
Η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ του dropshipping και του τυπικού μοντέλου λιανικής είναι ότι ο έμπορος που πουλάει τα προϊόντα, δεν τα διαθέτει σε απόθεμα, ενώ ενεργεί ως μεσάζων.
Επομένως, αν έχεις μια επιχείρηση και σκοπεύεις να υιοθετήσεις το μοντέλο του Dropshipping, τότε θα ενεργείς ως “βιτρίνα” από την οποία θα σε επισκέπτονται πελάτες και θα ολοκληρώνουν τις παραγγελίες τους. Για κάθε επιβεβαιωμένη παραγγελία, εσύ θα χρεώνεις τον αποστολέα και ο drop shipper θα χρεώνει εσένα.
Σχετικά άρθρα:
- 10 Συμβουλές για νέα Dropshipping και Affiliate e-shops
- Πως να ακυρώσεις μια dropshipping παραγγελία
- eBay Dropshipping: Τι είναι και πως να ξεκινήσεις
- Dropshipping ή Affiliate Marketing; Ποιο να επιλέξω;
Τι ακριβώς κάνει ένας Dropshipper;
Dropshipper αποκαλούμε ένα άτομο ή μια επιχείρηση που χρησιμοποιεί το μοντέλο του dropshipping για την αγορά αποθέματος από ένα τρίτο μέρος, αντί να αποθηκεύει και να αποστέλλει τα προϊόντα ο/η ίδιος/α.
Επειδή το dropshipping βασίζεται σε τρίτο προμηθευτή για τη διαχείριση της αποθήκευσης αποθεμάτων και την εκπλήρωση παραγγελιών, μια τέτοια εργασία θα μπορούσε να αποτελείται είτε από ένα και μοναδικό άτομο, είτε από δεκάδες εργαζομένους.
Πως λειτουργεί το Dropshipping;
Το dropshipping είναι μια μέθοδος διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Πιο συγκεκριμένα, μια αλυσίδα εφοδιασμού είναι ένα δίκτυο από προμηθευτές, κατασκευαστές και λιανοπωλητές που συμμετέχουν στη δημιουργία και τη διανομή προϊόντων, από την παραγωγή έως την παράδοση.
Στο dropshipping συμπεριλαμβάνονται οι παρακάτω:
- Οι κατασκευαστές που δημιουργούν τα προϊόντα, τα οποία συχνά δεν πουλάνε στο ευρύ κοινό αλλά αποκλειστικά σε χονδρέμπορους και λιανοπωλητές.
- Οι χονδρέμποροι αγοράζουν προϊόντα από κατασκευαστές και, στη συνέχεια, τα επισημαίνουν πριν τα πουλήσουν σε λιανοπωλητές. Οι χονδρέμποροι συνήθως διαθέτουν προϊόντα από διάφορους κατασκευαστές.
- Οι έμποροι λιανικής που συχνά πουλάνε τα προϊόντα μέσω των φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων τους.
Το dropshipping λειτουργεί με τον εξής τρόπο:
- Ο πελάτης κάνει μια παραγγελία από την ιστοσελίδα σου.
- Ειδοποιείς τον dropshipping συνεργάτη (είτε πρόκειται για τον κατασκευαστή, είτε για τον χονδρέμπορο) ο οποίος συσκευάζει και αποστέλλει το προϊόν στον πελάτη.
- Ο dropshipping συνεργάτης σε χρεώνει για τις υπηρεσίες του, κι εσύ χρεώνεις τον πελάτη.
Γενικά, όσο πιο σύντομη είναι η αλυσίδα εφοδιασμού, τόσο μεγαλύτερα θα είναι τα κέρδη, καθώς τόσο πιο μικρές θα είναι οι προμήθειες που θα λαμβάνει το κάθε μέλος.
Οι 8 βασικοί τύποι του Dropshipping
Το dropshipping χωρίζεται σε διαφορετικούς τύπους, εκ των οποίων κάποιοι ίσως είναι πιο ιδανικοί από άλλους, ανάλογα με τις προτιμήσεις και τις ανάγκες σου. Εάν σκοπεύεις να ασχοληθείς με το dropshipping και θέλεις να μάθεις περισσότερα σχετικά με τους διαφορετικούς τύπους που υπάρχουν, παρακάτω θα βρεις τους βασικότερους και γνωστότερους:
1. Το παραδοσιακό dropshipping
Αυτή είναι η πιο κοινή μορφή dropshipping, όπου ένας διαδικτυακός λιανοπωλητής συνεργάζεται με προμηθευτές ή χονδρεμπόρους για να εκπληρώσει τις παραγγελίες πελατών. Όταν ένας πελάτης κάνει μια αγορά, ο λιανοπωλητής μεταβιβάζει τα στοιχεία της παραγγελίας στον προμηθευτή, ο οποίος στη συνέχεια χειρίζεται τη συσκευασία και την αποστολή απευθείας στον πελάτη.
2. Print-on-Demand (POD) Dropshipping
Με το POD dropshipping, τα προϊόντα προσαρμόζονται και δημιουργούνται μόνο όταν ένας πελάτης κάνει μια παραγγελία. Για παράδειγμα, στην περίπτωση ένδυσης με έντυπη εκτύπωση, το σχέδιο τυπώνεται στο προϊόν μετά την παραλαβή της παραγγελίας. Αυτή η προσέγγιση μειώνει την ανάγκη για προαγορά αποθέματος, καθιστώντας την δημοφιλή για επιχειρήσεις που πωλούν εξατομικευμένα αντικείμενα.
3. Whilte Label Dropshipping
Σε αυτό το μοντέλο, ένας κατασκευαστής παράγει γενόσημα προϊόντα, τα οποία οι έμποροι λιανικής μπορούν στη συνέχεια να επισημάνουν με την επωνυμία τους και να τα πουλήσουν ως δικά τους. Οι έμποροι λιανικής «χαρίζουν λευκή ετικέτα» στα προϊόντα δίνοντας την εντύπωση ότι τα κατασκευάζουν οι ίδιοι.
4. Private Label Dropshipping
Το Private Label dropshipping είναι παρόμοιο με το dropshipping με λευκή ετικέτα, αλλά σε αυτήν την περίπτωση, ο πωλητής λιανικής μπορεί να προσαρμόσει το προϊόν σε έως ένα βαθμό. Μπορούν να κάνουν μικρές αλλαγές στο σχέδιο ή στη συσκευασία του προϊόντος, δίνοντάς του μια πιο μοναδική ταυτότητα.
5. Single Product Dropshipping
Ορισμένα καταστήματα dropshipping επικεντρώνονται στην πώληση μόνο ενός προϊόντος. Ολόκληρο το κατάστημα είναι χτισμένο γύρω από την προώθηση και την πώληση αυτού του μεμονωμένου προϊόντος. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να απλοποιήσει τις προσπάθειες μάρκετινγκ και να προσφέρει μια εξειδικευμένη εμπειρία αγορών.
6. Niche Dropshipping
Τα εξειδικευμένα καταστήματα (niche) dropshipping επικεντρώνονται σε μια συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων ή σε ένα συγκεκριμένο κοινό-στόχο. Αντί να προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα προϊόντων, ειδικεύονται στην κάλυψη των αναγκών ενός συγκεκριμένου τμήματος της αγοράς.
7. Marketplace Dropshipping
Ενώ το παραδοσιακό dropshipping πραγματοποιείται συχνά μέσω αποκλειστικών διαδικτυακών καταστημάτων, ορισμένοι πωλητές αξιοποιούν μεγάλες διαδικτυακές αγορές όπως το Amazon, το eBay ή το Etsy για να απαριθμήσουν προϊόντα που προέρχονται από προμηθευτές και να εκπληρώσουν παραγγελίες μέσω του dropshipping.
8. Global Dropshipping
Αυτό περιλαμβάνει την προμήθεια προϊόντων από προμηθευτές σε όλο τον κόσμο, επιτρέποντας στον λιανοπωλητή να προσεγγίσει πελάτες παγκοσμίως. Το παγκόσμιο dropshipping απαιτεί την ενασχόληση με τη διεθνή ναυτιλία και δυνητικά διαφορετικούς κανονισμούς αγοράς.
Τα οφέλη μιας dropshipping επιχείρησης
Αν σκέφτεσαι να ασχοληθείς με το dropshipping, τότε υπάρχουν αρκετά οφέλη τα οποία πρέπει να γνωρίζεις, αλλά και ορισμένα μειονεκτήματα για τα οποία θα αναφερθώ στη συνέχεια του άρθρου. Άλλωστε, πρόκειται για μια ασφαλή και ιδιαίτερα κερδοφόρα μέθοδος για όσους ενδιαφέρονται να μπουν στον χώρο του ecommerce.
- Δεν χρειάζεται να επενδύσεις αρκετά χρήματα για να ξεκινήσεις: Το dropshipping είναι ένας απ’ τους οικονομικότερους και ασφαλέστερους τρόπους για να ξεκινήσεις μια ecommerce επιχείρηση από την αρχή. Μιας και δεν θα έχεις να ασχολείσαι με αποθήκες, καταλόγους και εκατοντάδες παραγγελίες για τα μη διαθέσιμα προϊόντα, θα έχεις το κεφάλι σου ήσυχο καθώς ξεκινάς χωρίς να ρισκάρεις τις οικονομίες σου.
- Το dropshipping δεν εστιάζει σε περιοχές αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο: Αυτό σημαίνει πως δεν περιορίζεσαι στις περιοχές και τις χώρες από τις οποίες θα δέχεσαι παραγγελίες, καθώς δεν θα παρέχεις κάποιο φυσικό κατάστημα. Αντίθετα, θα είσαι μια ψηφιακή λύση για online παραγγελίες επιλεγμένων προϊόντων, η οποία μπορεί είτε να διατίθεται αποκλειστικά σε επιλεγμένες χώρες, είτε για ολόκληρο τον κόσμο.
- Μπορείς να παρέχεις μια πληθώρα διαφορετικών προϊόντων: Μιας και δεν χρειάζεται να επενδύσεις στο να γεμίσεις μια αποθήκη με αποθέματα προϊόντων, μπορείς να χρησιμοποιήσεις εκατοντάδες διαφορετικά προϊόντα απ’ τους προμηθευτές με τους οποίος θα συνεργάζεσαι. Έτσι, δεν υπάρχει περιορισμός στο τι μπορείς να δημιουργήσεις και να προωθήσεις.
- Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να προωθείς τα προϊόντα: Μιας και δεν θα έχεις να αγχώνεσαι και να τρέχεις για ένα φυσικό κατάστημα, θα έχεις άφθονο χρόνο για να βελτιώνεις συνεχώς το ηλεκτρονικό σου κατάστημα, ενώ θα έχεις την δυνατότητα να ασχολείσαι περισσότερο με τη δημιουργία περιεχομένου και την προώθηση των προϊόντων. Ασχολήσου με το online marketing, δημιούργησε μια online παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα και ανέπτυξε ένα brand με άξια προϊόντα.
Οι προκλήσεις του Dropshipping
Αν και το dropshipping παρέχει αρκετά πλεονεκτήματα για όσους ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν να ασχολούνται, όπως και κάθε τι άλλο, έρχεται και αυτό με τις δικές του προκλήσεις. Για να ξεκινήσεις να ασχολείσαι με το dropshipping, θα πρέπει πρώτα να δημιουργήσεις ένα επιχειρηματικό πλάνο, το οποίο θα παρέχει μια απάντηση για κάθε πρόβλημα ή ερώτημα.
- Τα κέρδη συσχετίζονται με την αλυσίδα: Η αλυσίδα, όπως προανέφερα, αποτελείται από τους κατασκευαστές, τους χονδρέμπορους και τους εμπόρους λιανικής. Αυτό σημαίνει πως όσοι πιο πολλοί βρίσκονται πίσω από εσένα, τόσο πιο μικρό θα είναι το τελικό ποσό που θα βγάζεις από κάθε ολοκληρωμένη παραγγελία.
- Θα αντιμετωπίσεις προβλήματα με το απόθεμα: Μιας και δεν πουλάς τα δικά σου προϊόντα και δεν διαχειρίζεσαι κάποια αποθήκη, αυτό σημαίνει πως δεν έχεις και τον έλεγχο της διαθεσιμότητας. Αν συνεργαστείς με πολλά διαφορετικά καταστήματα, τότε θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να διαχειρίζεσαι τη διαθεσιμότητα όλων των προϊόντων.
- Το κόστος των μεταφορικών είναι περίπλοκο: Μιας και όλα τα καταστήματα παρέχουν διαφορετικό κόστος μεταφορικών, το οποίο διαφέρει ανάλογα με τη κάθε παραγγελία, το ποσό . το βάρος και τις διαστάσεις, το τελευταίο που θέλεις είναι να βγεις εσύ μείον, ή να υπερχρεώσεις τον πελάτη. Είναι επίσης αρκετά συχνό κάθε επιχείρηση να χρησιμοποιεί την courier ή μεταφορική εταιρεία με την οποία έχουν καλύτερη συνεργασία. Επομένως, είναι κι αυτό κάτι το οποίο θα πρέπει να υπολογίσεις.
- Δεν έχεις τον έλεγχο με τις παραγγελίες των πελατών: Ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα του dropshipping είναι πως θα πρέπει να βασίζεται σε κάποια τρίτη επιχείρηση. Αυτό σημαίνει πως μόλις ο πελάτης ολοκληρώσει μια παραγγελία μέσω της ιστοσελίδας σου, από εκείνη την στιγμή και έως ότου λάβει το προϊόν, δεν θα έχεις απολύτως κανένα έλεγχο. Αν ο πελάτης μείνει δυστυχισμένος λόγω καθυστέρησης από την τρίτη επιχείρηση, τότε δεν θα έχεις την δυνατότητα να παρέμβεις με κάποιον τρόπο.
- Είναι δύσκολο να βρεις αξιόπιστους προμηθευτές: Ρώτα έναν έμπορο λιανικής αν αντιμετωπίζει προβλήματα με τους προμηθευτές του, και η πρώτη απάντηση που θα λάβεις θα είναι το “ναι”. Είναι δύσκολο να βρεις καλούς, γρήγορους και αξιόπιστους προμηθευτές, πόσο μάλλον να δημιουργήσεις ισχυρές επαγγελματικές σχέσεις μαζί τους. Επομένως, είναι σημαντικό να εντοπίσεις πρώτα τους σωστούς προμηθευτές και στη συνέχεια να προχωρήσεις με την ιδέα σου.
Πως να επιλέξεις τον κατάλληλο dropshipping προμηθευτή
Η επιλογή του κατάλληλου dropshipping προμηθευτή θα είναι το άλφα και το ωμέγα για τη σωστή διαχείριση και αποστολή των προϊόντων. Επιπλέον, αν συνεργαστείς απευθείας με τον προμηθευτή, θα λαμβάνεις μεγαλύτερη προμήθεια, ενώ αν έχεις παρακολουθήσει τη δουλειά τους, τότε θα είσαι σε θέση να διαχειριστείς καλύτερα και το δικό σου eCommerce κατάστημα.
Πως να επιλέξεις τον ιδανικό προμηθευτή:
- Ποιο είναι το κόστος των προϊόντων τους; Αν ο προμηθευτής έχει υψηλό κόστος στα προϊόντα, τότε θα δυσκολευτείς να αυξήσεις την τιμή ώστε να λαμβάνεις κι εσύ μια επιθυμητή προμήθεια. Καμία προμήθεια από την οποία δεν λαμβάνεις αρκετό κέρδος για τη δουλειά που κάνεις δεν αξίζει πραγματικά.
- Τι άλλα έξοδα υπάρχουν; Από τα έξοδα αποστολής ανάλογα το βάρος και τις διαστάσεις, έως και τυχόν επιπλέον χρεώσεις του προμηθευτή, όχι απλά θα πρέπει να τα γνωρίζεις, αλλά και να τα έχεις σημειωμένα.
- Πως αποστέλλονται τα προϊόντα; Από τη μεταφορική εταιρεία, μέχρι και τις ημέρες αποστολής για τα άμεσα διαθέσιμα και διαθέσιμα κατόπιν παραγγελίας προϊόντα, θα πρέπει να γνωρίζεις ακριβώς πως λειτουργεί ο προμηθευτής σου. Πόσες ημέρες χρειάζεται για να αποστείλει ένα προϊόν; Όταν το αποστέλλει, παρέχεται κωδικός παρακολούθησης; Τι εργαλεία και υπηρεσίες χρησιμοποιεί για την ενημέρωση των παραγγελιών και πως συσκευάζει τα δέματα;
- Ποιοι είναι οι τρόποι πληρωμής; Οι dropshipping συνεργάτες σου παρέχουν όλες τις μεθόδους πληρωμών; Μπορείς να ολοκληρώσεις μια παραγγελία με την πιστωτική κάρτα, μέσω κατάθεσης και μέσω αντικαταβολής; Αν υπάρχει PayPal ως τρόπος πληρωμής, υπάρχουν επιπλέον χρεώσεις; Και αν ναι, ποιες είναι αυτές;
Μην διστάσεις να επενδύσεις όσο χρόνο χρειάζεται έως ότου καταλήξεις στον κατάλληλο προμηθευτή. Μπορείς επίσης να συνεργαστείς με πολλαπλούς διαφορετικούς προμηθευτές, ενώ αν κάποιοι προσφέρουν τα ίδια προϊόντα στο ίδιο κόστος, θα υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες να ακυρώσεις μια παραγγελία επειδή ο προμηθευτής δεν έχει άλλο διαθέσιμο το εκατοστέ προϊόν.
Συμβουλές για να επιτύχεις με το Dropshipping
Αν το dropshipping βρίσκεται μέσα στα κοντινά μελλοντικά σου σχέδια, τότε υπάρχουν ορισμένες έξυπνες πρακτικές που μπορείς να ακολουθήσεις ώστε να σιγουρευτείς για την επιτυχία του νέου σου ξεκινήματος.
- Δημιούργησε ένα επαγγελματικό eCommerce Store: Το ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο θα προωθείς και θα πουλάς τα προϊόντα σου είναι ύψιστης σημασίας. Θα πρέπει να παρέχεις ένα μοντέρνο και προσεγμένο σχεδιασμό, ο οποίος θα είναι εύκολος στη χρήση και θα περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για κάθε προϊόν και brand που προωθείς.
- Οργάνωσε τα προϊόντα που θα προωθείς σωστά: Μπορεί το dropshipping να μας επιτρέπει να προωθούμε ό,τι προϊόν μας έρθει στο μυαλό, δεν είναι όλα τα προϊόντα που πουλάνε και προσελκύουν νέους πελάτες. Επομένως, θα χρειαστεί να αναζητήσεις και να μελετήσεις γύρω από τα προϊόντα που έχουν υψηλή ζήτηση και συνεχείς πωλήσεις.
- Εστίασε στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα: Η ποιότητα θα κερδίζει πάντοτε έναντι της ποσότητας. Η ποιότητα των προϊόντων που θα προωθείς θα παίζει καθοριστικό ρόλο στο αν ένας πελάτης επιστρέψει για να αγοράσει περισσότερα ή όχι. Ως εκ τούτου, όσο πιο ποιοτικά είναι τα προϊόντα, τόσο πιο πολύ και γρήγορα θα αυξάνονται οι πωλήσεις τους, ενώ τόσο πιο λίγες αρνητικές κριτικές θα λαμβάνεις.
- Χρησιμοποίησε το content marketing: Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να προωθήσεις τα προϊόντα είναι μέσω του content marketing. Γράφοντας άρθρα, δημιουργώντας οδηγούς για τα προϊόντα που προωθείς, ανεβάζοντας reviews, καθώς επίσης και συμβουλές για το πως να επιλέξουν το σωστό, όλα θα αποτελέσουν σημαντικές πηγές για να κερδίζεις οργανική κίνηση από μηχανές αναζήτησης όπως η Google και η Bing.
Θα ακολουθήσουν πολλές άλλες συμβουλές, στρατηγικές και τρόποι για να αυξήσεις τις πωλήσεις των dropshipping προϊόντων σου, τις οποίες θα μοιράζομαι μέσα από την κατηγορία Dropshipping στο TechGuides.
Συχνές ερωτήσεις για το Dropshipping
Είναι νόμιμο το dropshipping;
Ναι, το dropshipping είναι απολύτως νόμιμο. Παρόλα αυτά, ανάλογα τη χώρα στην οποία κατοικείς, θα πρέπει να προχωρήσεις και στις ανάλογες ενέργειες, όπως για παράδειγμα στην έναρξη επιχείρησης. Για το σωστό ξεκίνημα προτείνεται να επικοινωνήσεις πρώτα με έναν/μια λογιστή/ρια ώστε να σε ενημερώσει επί του θέματος.
Αξίζει να ασχοληθώ με το dropshipping;
Το dropshipping μπορεί να γίνει ιδιαίτερα κερδοφόρο, αλλά όλα βασίζονται πάνω σε διαφορετικούς παράγοντες. Όταν σκέφτεσαι το πόσο οικονομικό είναι το ξεκίνημα μιας dropshipping επιχείρησης, τότε είναι δύσκολο να δεις μπροστά σου και όλα τα μειονεκτήματα και τον ανταγωνισμό που έρχονται μαζί με αυτό. Είναι σημαντικό να κατανοήσεις πως χρειάζεται μεγάλη επένδυση χρόνου και σωστή στρατηγική ώστε να προωθηθούν σωστά τα προϊόντα.
Πως μπορώ να δημιουργήσω μια dropshipping eCommerce πλατφόρμα;
Οι dropshipping ιστοσελίδες δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά καταστήματα. Η μοναδική μεγάλη διαφορά είναι πως δεν θα χρειαστεί να ασχοληθείς ποτέ με την διαχείριση μιας αποθήκης. Γνωστές πλατφόρμες όπως το WordPress, το Squarespace, το Shopify και το Wix, σου επιτρέπουν να δημιουργείς με ευκολία ηλεκτρονικά καταστήματα και άλλου είδους ιστοσελίδων, έτσι ώστε να ξεκινήσεις γρήγορα και άμεσα.
Ποιοι είναι οι δημοφιλέστεροι προμηθευτές για dropshippers;
Υπάρχουν αρκετοί προμηθευτές που επιτρέπουν σε dropshippers να έχουν πρόσβαση σε εκατοντάδες ή χιλιάδες από τα προϊόντα τους. Ορισμένοι από τους γνωστότερους ωστόσο είναι το AliExpress και το Alibaba, το Spocket, το Salehoo, το Wholesale2B, το Wolrdwide Brands, μεταξύ αρκετών άλλων.