Τι είναι το SEO (Search Engine Optimization); | Οδηγός 2024

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ Παναγιώτης Σακαλάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΙΣ
Ένας καινούργιος οδηγός γύρω από το SEO (Search Engine Optimization), τη βελτιστοποίηση περιεχομένου για τις μηχανές αναζήτησης και την οργανική κίνηση, τα καλύτερα SEO εργαλεία και τους τρόπους με τους οποίους μπορείς να βγάλεις χρήματα ως SEO expert το 2023.
Τι είναι το SEO (Search Engine Optimization)
SEO / © Froy στο Rawpixel.com

Google News

Ακολούθησε το TechGuides.gr στο Google News, ώστε να λαμβάνεις όλα τα νέα μας άρθρα απευθείας μέσα από το κινητό ή το tablet σου!

Ο όρος SEO είναι συντομογραφία της φράσης “Search Engine Optimization”. Το SEO είναι η διαδικασία βελτιστοποίησης μιας ιστοσελίδας ώστε να κατατάσσεται το περιεχόμενο της, όπως τα άρθρα, οι σελίδες, οι κατηγορίες, οι ετικέτες και τα πολυμέσα, στα αποτελέσματα αναζήτησης. Μιας και το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων χρησιμοποιούν μηχανές αναζήτησης όπως τη Google και τη Bing για να αναζητούν, η βελτιστοποίηση SEO είναι απ’ τους σημαντικότερους παράγοντες.

Οποιασδήποτε κι αν είναι ο στόχος σου, με το SEO θα έχεις την δυνατότητα να βελτιστοποιείς οτιδήποτε ανεβάζεις online, από ολόκληρα άρθρα μέχρι και τις σύντομες περιγραφές που συμπληρώνεις στα posts των κοινωνικών δικτύων. Άλλωστε, μια απλή βελτιστοποίηση σε ένα post στο Instagram, στο TikTok και σε κάθε άλλο κοινωνικό δίκτυο, μπορεί να αποφέρει εξαιρετικά μεγαλύτερους αριθμούς από ένα απλό post που δεν έχει βελτιστοποιηθεί σωστά.

Τι είναι το SEO με απλά λόγια;

Όπως προανέφερα, το SEO είναι η διαδικασία βελτιστοποίησης μιας ιστοσελίδας ώστε να κατατάσσεται το περιεχόμενο της στα αποτελέσματα γνωστών μηχανών αναζήτησης, όπως της Google και της Bing. Επιπλέον, το SEO πήγε ένα βήμα παραπάνω το 2023 και με τη κυκλοφορία έξυπνων AI bots που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως το ChatGPT και το Bing Chat.

Όταν ένας χρήστης κάνει μια αναζήτηση πάνω σε ένα θέμα στο οποίο στοχεύεις να εμφανιστεί η ιστοσελίδα σου, για να καταφέρει να βρει το δικό σου στη πρώτη σελίδα, θα πρέπει πρώτα να έχεις ακολουθήσει μια σειρά διαδικασιών. Τοποθετώντας τις σημαντικότερες λέξεις-κλειδιά ενός άρθρου στον τίτλο, στο σύνδεσμο, στην πρώτη παράγραφο και σε διάφορα άλλα μέρη του κειμένου είναι μια καλή αρχή για να ξεκινήσεις.

Οτιδήποτε προσθέτεις μέσα σε ένα άρθρο παίζει επίσης σημαντικό ρόλο για την κατάταξη του στα αποτελέσματα αναζήτησης. Αν για παράδειγμα δημιουργήσεις και προσθέσεις ένα πίνακα περιεχομένου, τα bots θα το καταλάβουν, θα το αναλύσουν και στη συνέχεια θα το εμφανίσουν με ωραίο δομημένο τρόπο στα αποτελέσματα τους. Οι φωτογραφίες, τα βίντεο και τα podcast επεισόδια μπορούν επίσης να βελτιστοποιηθούν για να εμφανίζονται πιο συχνά και σε πιο υψηλές θέσεις.

Εκτός όμως από τη παραδοσιακή βελτιστοποίηση των ιστοσελίδων, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το SEO μέχρι και σε κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, το Instagram, το TikTok, μεταξύ άλλων. Αν είσαι YouTuber, τότε η βελτιστοποίηση των βίντεο σου είναι απαραίτητη, μιας και το YouTube είναι ουσιαστικά η μεγαλύτερη και γνωστότερη μηχανή αναζήτησης για βίντεο παγκοσμίως.

Όροι και φράσεις που αφορούν το SEO

Για να μπορέσεις να καταλάβεις και να κατανοήσεις ένα άρθρο που αφορά το SEO, θα πρέπει πρώτα να γνωρίζεις ορισμένους απ’ τους βασικότερους όρους και τις φράσεις που χρησιμοποιούνται συχνότερα για να περιγράψουν κάτι συγκεκριμένο. Αν και υπάρχουν εκατοντάδες διαφορετικοί όροι, θα προσπαθήσω να αναφέρω τους δημοφιλέστερους ώστε να κάνεις μια ευκολότερη αρχή.

Ορισμένοι από τους συχνότερους όρους που αναφέρονται στο SEO είναι:

  • Βελτιστοποίηση για τις Μηχανές Αναζήτησης (Search Engine Optimization ή SEO)
  • Λέξεις-κλειδιά (Keywords)
  • Επισκεψιμότητα (Traffic)
  • Αναζήτηση (Search)
  • Σελίδες (Pages)
  • Περιεχόμενο (Content)
  • Δημοσιότητα (Popularity)
  • Προβολές (Views)
  • Εξωτερικοί σύνδεσμοι (External backlinks)
  • Εσωτερικοί σύνδεσμοι (Internal backlinks)
  • Κατάταξη (Ranking)
  • Ευρετηρίαση (Indexing)
  • Βαθμολογία δυσκολίας βάση ανταγωνισμό (Difficulty Score)
  • Βαθμολογία ανεπιθύμητου περιεχομένου (Spam Score)
  • Εργαλεία SEO (SEO Tools)
  • Σπασμένοι Σύνδεσμοι (Broken Links)
  • Αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων (Click-Through Rate ή CTR)
  • Σύστημα διαχείρισης περιεχομένου (Content Management System ή CMS)
  • Περιεχόμενο (Content)
  • Μετατροπές χρηστών (User Conversions)

Σε γενικές γραμμές, θα συνεχίσεις να μαθαίνεις για νέους όρους και νέες φράσεις που αφορούν το SEO συνεχώς, όσα χρόνια κι αν ασχολείσαι με τη βελτιστοποίηση. Νέα εργαλεία, νέες στρατηγικές, νέοι τύποι και νέες αλλαγές στους αλγορίθμους γνωστών εταιρειών μπορούν να οδηγήσουν σε ριζικές αλλαγές που αφορούν την βελτιστοποίηση, τα εργαλεία και οτιδήποτε καινούργιο εμφανίζει, αλλάζει ή βελτιώνει όλη τη διαδικασία.

Τι τύποι SEO υπάρχουν και ποιες είναι οι διαφορές τους;

Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι SEO: το On-page SEO και το Off-page SEO. Και οι δύο τύποι αφορούν κυρίως τις ιστοσελίδες, αλλά έχουν συχνά την ίδια αξία ακόμα και για το περιεχόμενο που δημοσιεύεται σε γνωστές πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων. Το SEO κατατάσσεται επίσης σε διαφορετικούς τομείς, μιας και υπάρχει η παραδοσιακή βελτιστοποίηση των κειμένων και η τεχνική βελτιστοποίηση που αφορά κυρίως τους προγραμματιστές.

  • On-Page SEO: Το On-page SEO αφορά τη βελτιστοποίηση του περιεχομένου της ιστοσελίδας σου και των στοιχείων που βρίσκονται στη σελίδα. Αυτό περιλαμβάνει τη βελτιστοποίηση των κειμένων και πολυμέσων με λέξεις-κλειδιά, τη βελτιστοποίηση του κώδικα και της ταχύτητας της ιστοσελίδας, τη σωστή δόμηση του περιεχομένου με επικεφαλίδες, μεταξύ άλλων τεχνικών.
  • Off-Page SEO: Το Off-page SEO αφορά τη βελτιστοποίηση των συνδέσμων που οδηγούν στη σελίδα σου από άλλες ιστοσελίδες. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία backlinks, δηλαδή συνδέσμων από άλλες ιστοσελίδες που οδηγούν στη δική σου ιστοσελίδα. Όσα πιο πολλά εξωτερικά backlinks υπάρχουν από άλλες ιστοσελίδες προς τη δική σου, τόσο πιο συχνά και τόσο πιο υψηλά θα κατατάσσεται το περιεχόμενο σου στα αποτελέσματα αναζήτησης, μιας και τα bots το θεωρούν πιο έμπιστο όταν σε αναφέρουν αρκετοί.

Για να καταφέρεις να επιτύχεις το μέγιστο αποτέλεσμα και να ξεκινήσουν τα άρθρα σου να κατατάσσονται σε υψηλότερες θέσεις ή στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων, θα πρέπει να δώσεις μεγάλη σημασία και στους δύο τύπους. Τα εξωτερικά backlinks θα σε βοηθήσουν να αποκτήσεις περισσότερη εμπιστοσύνη από τα bots για το περιεχόμενο σου, ενώ η βελτιστοποίηση των κειμένων και των πολυμέσων θα δώσουν την τελική ώθηση.

Παρόλα αυτά, αν μια ιστοσελίδα δεν είναι βελτιστοποιημένη σωστά για κινητά και tablets, είναι αρκετά αργή και λαμβάνει χαμηλή βαθμολογία στο PageSpeed Insights, δεν έχει βελτιστοποιηθεί ο κώδικας της σωστά και δεν περιλαμβάνει τα βασικά Schema που ζητάει η Google και η Bing, τότε όσο καλά κι αν έχει βελτιστοποιηθεί ένα κείμενο, δεν θα καταφέρει ποτέ να κερδίσει θέσεις ανάμεσα στον τεράστιο ανταγωνισμό που υπάρχει μεταξύ των SEO ειδικών.

Το τεχνικό SEO ενώ συχνά αφορά κυρίως τους προγραμματιστές που σχεδιάζουν τις ιστοσελίδες, συμπεριλαμβάνει αρκετά βασικά πράγματα τα οποία είναι σημαντικά για μια ιστοσελίδα που ενδιαφέρεται για την κατάταξη των σελίδων της στα αποτελέσματα αναζήτησης. Για παράδειγμα, μπορείς να δημιουργήσεις ένα XML Sitemap και ένα Robots.txt αρχείο, εκ των οποίων και τα δύο θα επιτρέπουν στα bots της Google και της Bing να ανιχνεύουν γρηγορότερα και ευκολότερα το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου, ενώ θα ενημερώνονται πιο γρήγορα για αλλαγές που έκανες.

Υπάρχουν αρκετά εργαλεία που αυτοματοποιούν αυτές τις διαδικασίες ώστε οι απλοί χρήστες να έχουν την δυνατότητα να εστιάσουν με τη βελτιστοποίηση του περιεχομένου τους, και όχι με τα τεχνικά της ιστοσελίδας τους. Ορισμένα από αυτά αναφέρονται στην ενότητα “Ποια είναι τα καλύτερα SEO εργαλεία;” στη συνέχεια άρθρου.

Τι ακριβώς κάνει ένας SEO ειδικός;

Αλλιώς γνωστοί και ως SEO experts, οι ειδικοί του SEO εστιάζουν στο να παράγουν περιεχόμενο το οποίο εμφανίζεται και κατατάσσεται σε υψηλές θέσεις στα αποτελέσματα αναζήτησης. Για να το καταφέρουν αυτό, ξεκινάνε αρχικά κάνοντας μια έρευνα αγοράς γύρω από την ιστοσελίδα την οποία ανέλαβαν και το περιεχόμενο που περιλαμβάνει.

Μιας και κάθε ιστοσελίδα εστιάζει στο να προωθεί διαφορετικά πράγματα, με κάποιες να παράγουν περιεχόμενο, άλλες να εστιάζουν στην αύξηση των πωλήσεων τους, και άλλες για να προωθήσουν το brand τους, οι τεχνικές θα διαφέρουν. Μια έρευνα αγοράς θα σου δείξει αρχικά ποιοι είναι οι ανταγωνιστές, τι περιεχόμενο δημοσιεύουν και πως τους βρίσκουν οι επισκέπτες τους.

Έχοντας αυτές τις πληροφορίες, στη συνέχεια ο SEO expert θα δημιουργήσει ένα πρόγραμμα για τους ερχόμενους μήνες με το περιεχόμενο που θα γράφεται και θα δημοσιεύεται. Μιας και το SEO είναι αρκετά χρονοβόρο, συχνά εστιάζουμε στο να έχουμε ένα πρόγραμμα δημοσιεύσεων για τουλάχιστον το επόμενο εξάμηνο, αν όχι δωδεκάμηνο. Επιπλέον, μόλις μάθουμε τα πάντα γύρω από τους ανταγωνιστές μας, θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα για τη θέση στην οποία βρίσκονται αυτοί και σε αυτή που βρισκόμαστε εμείς.

Υπάρχουν ορισμένοι SEO experts που εστιάζουν αποκλειστικά στη βελτιστοποίηση του περιεχομένου και όχι στα τεχνικά που απαιτούνται για μια ιστοσελίδα, μιας και δεν ασχολούνται όλοι οι ειδικοί με το προγραμματισμό. Ένας ειδικός ωστόσο που γνωρίζει πως να βελτιστοποιεί τον κώδικα μιας ιστοσελίδας, είναι πάντοτε ένα ισχυρό έξτρα που θα πρέπει να έχεις κατά νου.

Οι βασικές γνώσεις πάνω σε γλώσσες προγραμματισμού όπως η HTML, CSS, PHP και JavaScript είναι σημαντικές για το τεχνικό SEO, ενώ η βελτιστοποίηση των servers πάνω σε Linux είναι εξίσου ύψιστης σημασίας για να έχουμε τα ύψιστα επιθυμητά αποτελέσματα.

Ποια είναι τα καλύτερα SEO εργαλεία;

Για να μπορέσει ένας SEO ειδικός να δημιουργήσει μια αναλυτική έρευνα αγοράς και να ελέγξει τους ανταγωνιστές και τη ζήτηση που υπάρχει αυτή την στιγμή για ένα συγκεκριμένο θέμα, ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, χρησιμοποιεί συχνά συγκεκριμένα εργαλεία τα οποία κάνουν την διαδικασία πλήρως αυτοματοποιημένη και αρκετά πιο γρήγορη και εύκολη.

Υπάρχουν εργαλεία τα οποία επικεντρώνονται στο να σε βοηθάνε να ελέγχεις και να διορθώνεις όλα τα τεχνικά προβλήματα που υπάρχουν στην ιστοσελίδα σου. Κάποια άλλα σου επιτρέπουν να βλέπεις περισσότερες πληροφορίες και στατιστικά για συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά, να ελέγχεις ποιες ιστοσελίδες σου στέλνουν backlinks, να βρεις μια θέματα έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, τι αναζητάει ο κόσμος και βρίσκει μια ιστοσελίδα απ’ την Google και την Bing και πολλά ακόμα.

Ορισμένα από τα γνωστότερα και πιο αξιόπιστα SEO εργαλεία είναι τα παρακάτω:

  • Rank Math SEO: Πρόκειται για ένα απ’ τα γνωστότερα WordPress plugins για τη βελτιστοποίηση ιστοσελίδων, τόσο στο τεχνικό κομμάτι όσο και στα κείμενα, τις φωτογραφίες, τα βίντεο και τα podcasts. Το πρόσθετο αυτοματοποιεί σχεδόν κάθε διαδικασία και σου επιτρέπει μέσα σε λίγα λεπτά να βελτιστοποιήσεις όλη τη WordPress ιστοσελίδα σου με λίγα μόλις κλικ. Τα στατιστικά που παρέχονται θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις αν το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου έχει άνοδο, αν οι λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιείς έχουν απόδοση και τι συμβαίνει με την κατάταξη.
  • Ubersuggest: Πρόκειται για μια εξαιρετική και εύκολη πλατφόρμα την οποία μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να ελέγξεις όλα τα τεχνικά ζητήματα που υπάρχουν στην ιστοσελίδα σου, καθώς επίσης και να ελέγξεις τα στατιστικά των ανταγωνιστικών ιστοσελίδων. Από τις δημοφιλέστερες λέξεις-κλειδιά, τα backlinks που λαμβάνουν και την μηνιαία επισκεψιμότητα τους, μπορείς να μάθεις αρκετά για μια ανταγωνιστική ιστοσελίδα μέσω αυτού του εργαλείου.
  • Keywords Everywhere: Πρόκειται για μια απλή επέκταση που μπορείς να εγκαταστήσεις στο πρόγραμμα περιήγησης (web browser) που χρησιμοποιείς ώστε να ελέγχεις τα στατιστικά και τη ζήτηση που έχει κάθε λέξη-κλειδί στα αποτελέσματα της Google και του YouTube. Με αυτό τον τρόπο, προτού γράψεις ένα κείμενο, θα γνωρίζεις αν οι λέξεις-κλειδιά του έχουν ζήτηση ή όχι. Αν δεν έχουν, τότε δεν υπάρχει λόγος να χάσεις άδικα το χρόνο σου αναλαμβάνοντας τη γραφή του.
  • SimilarWeb: Πρόκειται για μια απλή υπηρεσία η οποία σου επιτρέπει να παρακολουθείς ποιες είναι οι γνωστότερες ιστοσελίδες παγκοσμίως, καθώς επίσης στο περίπου την μηνιαία επισκεψιμότητα που έχει μια ιστοσελίδα, τι αναζητάνε και τη βρίσκουν οι περισσότεροι αναγνώστες της και τι ακριβώς συμβαίνει με τα γνωστότερα backlinks που στέλνει και λαμβάνει.
  • Ahrefs & SEMRush: Πρόκειται για τις δύο απ’ τις γνωστότερες πλατφόρμες για SEOs σε ολόκληρο τον κόσμο, με τις απόψεις να διίστανται για το ποια είναι η καλύτερη. Και οι δύο σου επιτρέπουν να δημιουργείς αναλυτικές αναφορές για τον ανταγωνισμό και τη βελτιστοποίηση του περιεχομένου σου με λέξεις-κλειδιά που οι οποίες αποδίδουν.

Υπάρχουν εκατοντάδες διαφορετικά SEO εργαλεία και υπηρεσίες που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για τις SEO στρατηγικές σου. Κάποια παρέχονται εντελώς δωρεάν και άλλα παρέχουν τα δικά τους συνδρομητικά πακέτα, τα οποία ανάλογα με τον προϋπολογισμό σου, μπορούν να κάνουν την ζωή σου αρκετά πιο εύκολη.

Οι δύο βασικότερες πλατφόρμες ωστόσο που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι SEO experts είναι το Google Search Console και το Bing Webmaster Tools, εκ των οποίων και οι δύο παρέχουν σημαντικές πληροφορίες και στατιστικά για μια ιστοσελίδα και το περιεχόμενο της. Το Google Analytics, τα Jetpack Analytics και οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία στατιστικών χρησιμοποιεί μια ιστοσελίδα είναι επίσης σημαντικά εργαλεία για τους SEO experts που θέλουν να παρακολουθούν την κίνηση και την αλληλεπίδραση των αναγνωστών τους.

Πως μπορώ να βγάλω χρήματα από το SEO;

Αν σκοπεύεις να ασχοληθείς επαγγελματικά με το SEO, τότε υπάρχουν αρκετοί τρόποι με τους οποίους μπορείς να δεις τα πρώτα σου χρήματα από αυτό. Μπορείς να το χρησιμοποιήσεις είτε για τα δικά σου προσωπικά projects, είτε ακόμα και για να παρέχεις τις γνώσεις σου σε ιδιώτες και επιχειρήσεις που θέλουν να προωθήσουν το περιεχόμενο, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βγάλεις χρήματα με το SEO. Μερικοί από τους καλύτερους είναι:

  • Προσφέροντας υπηρεσίες SEO audits.
  • Πωλώντας υπηρεσίες On-Page SEO.
  • Χρεώνοντας για την έρευνα SEO λέξεων-κλειδιών με μεγάλη ζήτηση.
  • Κερδίζοντας χρήματα για τη δημιουργία backlinks.
  • Παρέχοντας βοήθεια για τη δημιουργία μιας ισχυρής SEO στρατηγικής.
  • Παρέχοντας υπηρεσίες για Local SEO (τοπικά καταστήματα και επιχειρήσεις).
  • Παρέχοντας υπηρεσίες SEO copywriting.
  • Γίνοντας freelancer SEO (ελεύθερος επαγγελματίας).
  • Βελτιστοποιώντας

Ως full-time SEO freelancer με περισσότερα από 14 χρόνια εμπειρίας στο χώρο και έχοντας δουλέψει με αμέτρητους Έλληνες και Ελληνίδες δημιουργούς, το SEO έχει ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση στην χώρα μας, και για όλους τους καλούς λόγους. Υπάρχουν επίσης αμέτρητα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα τα οποία αναζητάνε συνεχώς SEO experts για να αναλάβουν να προωθήσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες βελτιστοποιώντας τις περιγραφές, τις ιδιότητες και τις φωτογραφίες των προϊόντων.

Μπορείς επίσης να καταχωρήσεις τις SEO υπηρεσίες σου και σε πασίγνωστες πλατφόρμες όπως το UpWork και το Fiverr. Σιγουρέψου ωστόσο πως έχεις δημιουργήσει πρώτα ένα portfolio με τις δουλειές σου ώστε να μπορέσεις να προσελκύσεις γρηγορότερα και ευκολότερα νέους πελάτες.

Παναγιώτης Σακαλάκης
Αρθρογράφος

Παναγιώτης Σακαλάκης

Ο Παναγιώτης Σακαλάκης, με βάση το Κιλκίς, είναι Web Designer & Blogger, ιδρυτής της Inkstory Ο.Ε., του TechGuides και του TechWise Insider, καθώς επίσης & Host στα «The Blogging Dispatch» & «TechGuides» Podcasts. Όποτε δεν γράφει, βρίσκεται σε κάποιο βουνό με το Hard-Trail ποδήλατο του.
Social:

Διάβασε Επίσης

Σχολιάστε