Online Courses: Πως να δημιουργείς και να πουλάς μαθήματα

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ Παναγιώτης Σακαλάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΙΣ
Ένας οδηγός για το πως να δημιουργήσεις τα πρώτα σου online courses (σειρές μαθημάτων) και στη συνέχεια πως να τα προωθείς και να τα πουλάς.
Online Courses: Πως να δημιουργείς και να πουλάς μαθήματα
Udemy / © Lewis Keegan στο Unsplash.

Google News

Ακολούθησε το TechGuides.gr στο Google News, ώστε να λαμβάνεις όλα τα νέα μας άρθρα απευθείας μέσα από το κινητό ή το tablet σου!

Τα online courses (Ελλ: ψηφιακές σειρές μαθημάτων) είναι ένας από τους καλύτερους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να χρησιμοποιήσεις τις υπάρχουσες γνώσεις σου με στόχο να τις χρησιμοποιήσουν όσοι τις χρειάζονται, δημιουργώντας ένα σταθερό παθητικό εισόδημα.

Για να το καταφέρεις αυτό, θα πρέπει πρώτα να σκεφτείς ποιο θα είναι το εκπαιδευτικό κομμάτι με το οποίο θα ξεκινήσεις. Στη συνέχεια, θα πρέπει να ετοιμάσεις τη σειρά μαθημάτων, να αποφασίσεις αν την ανεβάσεις σε κάποια πλατφόρμα ή σε δική σου ιστοσελίδα, πως θα την πουλάς και να ξεκινήσεις να προωθείς τα μαθήματα ώστε να αποκτήσουν πωλήσεις.

Έχοντας δημιουργήσει τα δικά μου online courses με αρκετές ώρες μαθημάτων, έπρεπε να αναζητήσω αρκετά ώστε να βρω τα ιδανικά προγράμματα και τις ιδανικές πλατφόρμες ώστε να δημιουργώ, να επεξεργάζομαι και να ανεβάζω online τα μαθήματα που δημιουργώ. Παρακάτω θα βρεις όλες τις γνώσεις που απέκτησα όλο αυτό το διάστημα, καθώς επίσης και βήμα προς βήμα οδηγίες για να δημιουργήσεις τα δικά σου online courses.

Τι είναι τα Online Courses;

Τα online courses (ελλ: ψηφιακά μαθήματα ή ψηφιακές σειρές μαθημάτων) παρέχονται συχνά σε μορφή κειμένων και βίντεο και παρέχουν σημαντικές οδηγίες για ένα συγκεκριμένο θέμα. Μέσα από αυτές, ο εκπαιδευτής ή η εκπαιδεύτρια παρέχουν βήμα προς βήμα αναλυτικές οδηγίες από το μηδέν έως το 100 τοις εκατό για την εκατοστέ θεματολογία.

Υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες διαθέσιμα online courses που μπορείς είτε να παρακολουθήσεις εντελώς δωρεάν, είτε να τα αγοράσεις, τα οποία καλύπτουν εκατοντάδες διαφορετικά θέματα. Από το πως να μάθεις να δημιουργείς blogs στο WordPress.com, πως να ξεκινήσεις με το Podcasting, πως να μαγειρεύεις, πως να γυμνάζεσαι και να τρέφεσαι, πως να σχεδιάζεις λογότυπα, και για εκατοντάδες άλλα θέματα.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, το 99.9% μιας σειράς μαθημάτων συμπεριλαμβάνεται από υλικό σε μορφή βίντεο, όπου και παρέχονται οι οδηγίες. Ως εκπαιδευτής/ρια θα έχεις την δυνατότητα να επιλέξεις μεταξύ του να εμφανίζεται ή όχι στα βίντεο των μαθημάτων. Θα έχεις επίσης την επιλογή να βγάλεις όλες τις σκηνές ακριβώς όπως τις θέλεις, παρουσιάζοντας κάθε μάθημα με τον δικό σου μοναδικό τρόπο.

Τι τύποι από online courses υπάρχουν;

Συνήθως, τα online courses χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες: Τα mini-courses, τα multi-day courses και τα masterclass. Θα αναφερθώ στη συνέχεια τι ακριβώς είναι και τα τρία, αλλά είναι σημαντικό να επιλέξεις από την αρχή ποιο τύπο θα επιλέξεις, μιας και αυτό θα καθορίσει και το τελικό κόστος των μαθημάτων σου.

  • Mini-Course: Πρόκειται για τις μικρές σειρές μαθημάτων που συχνά διαρκούν από 1 έως και 10 ώρες και δεν κοστίζουν περισσότερα από 100€.
  • Multi-day Course: Πρόκειται για τις σειρές μαθημάτων που απαιτούν πολλαπλές ημέρες από τους μαθητές για να τις ολοκληρώσουν. Συνήθως, αυτές οι σειρές περιλαμβάνουν διαφορετικά κουίζ και τεστ, λίστες και άλλο χρήσιμο υλικό.
  • Masterclass: Οι masterclass σειρές μαθημάτων μπορούν να διαρκούν από μερικές ημέρες, έως και βδομάδες ή μήνες. Πρόκειται για τα πιο ακριβοπληρωμένα online courses και μπορούν να κοστίζουν από 300€ έως και 5.000€.

Τα mini-courses είναι μια εξαιρετική επιλογή για αρχάριους που δεν έχουν ξανά ασχοληθεί στο παρελθόν με τη δημιουργία online courses. Είναι εύκολα να τα δημιουργήσεις και συχνά σου επιτρέπουν να δεις αν υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ένα συγκεκριμένο θέμα. Τα multi-day couses είναι η πιο συχνή επιλογή που θα πετύχεις, ενώ πρόκειται για ολοκληρωμένες σειρές μαθημάτων.

Στο τέλος έχουμε τα masterclass, τα οποία συχνά δημιουργούνται από ειδικούς πάνω σε ένα αντικείμενο με χρόνια εμπειρίας και ύψιστες γνώσεις. Πρόκειται για σειρές μαθημάτων που απαιτούν από μήνες έως και χρόνια για να δημιουργηθούν, μιας και έχουν μεγάλη διάρκεια, μεγάλο όγκο υλικού και απαιτούν αρκετή και προσεκτική επεξεργασία.

Μπορώ να δημιουργήσω παθητικό εισόδημα από τα online courses;

Η σύντομη απάντηση είναι ναι, μπορείς να δημιουργήσεις παθητικό εισόδημα πουλώντας online courses. Παρόλα αυτά, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σου υποσχεθεί κάποιος πως τα μαθήματα σου θα έχουν όντως αρκετές πωλήσεις ώστε να δημιουργηθεί ένα σταθερό παθητικό εισόδημα. Ο ανταγωνισμός είναι επίσης τεράστιος αν αποφασίσεις πως τα μαθήματα σου θα είναι στα αγγλικά.

Αν και στην Ελλάδα ο ανταγωνισμός στις σειρές μαθημάτων είναι σχετικά μικρός, το ίδιο συμβαίνει και για το κοινό που τα αγοράζει. Λίγοι είναι αυτοί στην χώρα μας που γνωρίζουν τι είναι οι ψηφιακές σειρές μαθημάτων, που τις βρίσκουν και πως αποκτούν πρόσβαση σε αυτές.

Για να σου δώσω ένα καλύτερο παράδειγμα, όταν ξεκίνησα να δημιουργώ τη πρώτη μου σειρά μαθημάτων, είχα μηνύματα τύπου, “δεν ξέρω πως να αφήσω σχόλια στα μαθήματα“, “πως μπορώ να βαθμολογήσω τη σειρά μαθημάτων με αστεράκια;” και “τα λες πολύ γρήγορα και δεν προλαβαίνω να σε ακολουθήσω” (άσχετα που υπάρχει το κουμπί της παύσης). Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να είσαι έτοιμος/η να δεχτείς ερωτήσεις που δεν θα περίμενες ποτέ πως θα ακούσεις.

Για να καταφέρεις να δημιουργήσεις ένα παθητικό εισόδημα από τα online courses σου στην Ελλάδα, θα πρέπει να σιγουρευτείς πως όλη η διαδικασία είναι όσο πιο απλή θα μπορούσε να είναι για να τα αγοράσει κάποιος και να αποκτήσει πρόσβαση σε αυτά.

Πως να δημιουργείς και να πουλάς online courses

Ενώ υπάρχουν αρκετοί τρόποι με τους οποίους μπορείς να ξεκινήσεις να δημιουργείς τα πρώτα σου online courses, η διαδικασία διαφέρει ανάλογα με τη θεματολογία που θα επιλέξεις. Για παράδειγμα, αν τα μαθήματα θα αφορούν κάτι ψηφιακό, τότε πιθανότατα να χρησιμοποιείς ένα πρόγραμμα για να καταγράφεις την οθόνη του υπολογιστή σου και ένα για να επεξεργάζεσαι τα βίντεο και να διορθώσεις τα λάθη.

Από την άλλη πλευρά, αν αποφασίσεις να τραβάς συγκεκριμένες σκηνές σε φυσικές τοποθεσίες, τότε θα χρειαστείς και τον ανάλογο απαραίτητο εξοπλισμό, όπως μια σχετικά σύγχρονη κάμερα και ένα ποιοτικό μικρόφωνο για να ακούγεσαι καθαρά.

1. Κάνε μια έρευνα αγοράς

Google Search Console
© Justin Morgan στο Unsplash.

Υπάρχουν εκατοντάδες διαφορετικά θέματα τα οποία θα μπορούσες να καλύψεις αναλυτικά μέσα από μια σειρά μαθημάτων, αλλά λίγα είναι αυτά που έχουν υψηλή ζήτηση και θα αποφέρουν αρκετές πωλήσεις. Εάν θέλεις να δημιουργήσεις ένα παθητικό εισόδημα από τις πωλήσεις των μαθημάτων σου, τότε προτείνεται να επενδύσεις λίγο χρόνο κάνοντας την κατάλληλη έρευνα αγοράς.

“Έρευνα αγοράς; Μα αυτό είναι τόσο βαρετό!” Ναι, για αρκετούς η έρευνα αγοράς αποτελεί μια από τις πιο βαρετές διαδικασίες, αλλά θα σου παρέχει τόσο σημαντικές πληροφορίες και απαντήσεις σε βασικές σου ερωτήσεις, που στο τέλος θα αξίζει το κόπο. Επομένως, εκτός κι αν θέλεις να επενδύσεις αρκετές ημέρες δημιουργώντας μια σειρά μαθημάτων, μόνο για να μην δεις τις επιθυμητές πωλήσεις στο τέλος, μια έρευνα αγοράς είναι απαραίτητη προτού ξεκινήσεις.

Αρχικά θα πρέπει να σημειώσεις κάπου σε τι ακριβώς είσαι πολύ καλός/ή και έχεις αρκετές γνώσεις ώστε να ξεκινήσεις να το μαθαίνεις σε άλλους ανθρώπους. Μπορεί να είναι μια εργασία πάνω στην οποία έχεις χρόνια εμπειρίας, ένα χόμπι το οποίο γνωρίζεις απ’ έξω και ανακατωτά ή κάτι με το οποίο είσαι παθιασμένος/η και θέλεις να το κάνεις full-time.

Υπάρχουν ορισμένες υπηρεσίες, πλατφόρμες και εργαλεία που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να ξεκινήσεις την πρώτη σου έρευνα αγοράς. Είναι τα ίδια που χρησιμοποιούν οι bloggers, οι podcasters και οι vloggers για να κάνουν έρευνα πάνω στις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά που θα χρησιμοποιήσουν για το περιεχόμενο τους. Συχνά, αναζητούν ποιες λέξεις-κλειδιά έχουν την μεγαλύτερη ζήτηση, το υψηλότερο CPC (Cost Per Click / Κόστος Ανά Κλικ) και τι συμβαίνει με τον ανταγωνισμό.

  • Keywords Everywhere: Πρόκειται για μια δωρεάν επέκταση που μπορείς να εγκαταστήσεις στο Google Chrome, Microsoft Edge, Opera, Vivaldi και ούτω καθεξής. Μόλις ενεργοποιήσεις το Keywords Everywhere, στη συνέχεια πήγαινε στην Google ή το YouTube και ξεκίνα να αναζητήσεις διαφορετικές λέξεις-κλειδιά. Για κάθε αναζήτηση θα σου παρέχονται στα δεξιά στατιστικά για τη ζήτηση που υπάρχει, για τον ανταγωνισμό, για το CPC βάση του Google Ads και ένα ιστορικό.
  • Ubersuggest: Πρόκειται για μια δωρεάν υπηρεσία (με συνδρομητικά πακέτα) η οποία σου επιτρέπει να κατασκοπεύεις τα στατιστικά άλλων ιστοσελίδων. Από που λαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό της κίνησης τους; Τι αναζητάει ο κόσμος και τους βρίσκει συχνότερα από τις μηχανές αναζήτησης; Πόσο περίπου κόσμο έχουν μηνιαίως; Και πολλά πολλά ακόμα.
  • Google Trends: Πρόκειται για την επίσημη υπηρεσία της Google η οποία σου δείχνει τι αναζητάει ο περισσότερος κόσμος (παγκοσμίως ή ανά χώρα) τα τελευταία χρόνια, τους τελευταίους μήνες, τις τελευταίες ημέρες, ή ακόμα και σε πραγματικό χρόνο για το τελευταίο 24ωρο. Πρόκειται για ένα ισχυρό εργαλείο το οποίο σου δείχνει τη μεγαλύτερη ζήτηση που υπάρχει αυτή την στιγμή τόσο σε ολόκληρο τον κόσμο, όσο και αποκλειστικά για την Ελλάδα.
  • Twitter: Έλεγξε όλα τα δημοφιλή hashtags που υπάρχουν αυτή την στιγμή στη πασίγνωστη micro-blogging πλατφόρμα και ξεκίνα να αναζητάς για tweets που αφορούν τα online courses πάνω στη θεματολογία που θέλεις να καλύψεις. Μπορείς επίσης να κάνεις ερωτήσεις και να παίρνεις μέρος σε κοινότητες με άλλους δημιουργούς μαθημάτων.
  • Reddit: Το Reddit είναι το μεγαλύτερο forum παγκοσμίως με εκατομμύρια κοινότητες και χρήστες. Χρησιμοποίησε την πλατφόρμα για να κάνεις έρευνα αγοράς, για να δεις τι ακριβώς ζητάει ο κόσμος, αν υπάρχει κάτι το οποίο χρειάζονται αρκετοί αλλά δεν βρίσκουν και πάρε μέρος στις υπάρχουσες συζητήσεις ή ξεκίνα τις δικές σου.

Μπορείς επίσης να χρησιμοποιήσεις υπηρεσίες όπως τα Google Forms (Φόρμες Google) για να δημιουργήσεις μια έρευνα ή ένα ερωτηματολόγιο και να ξεκινήσεις να το στέλνεις ή να το δημοσιεύεις μέσω των κοινωνικών σου δικτύων. Μπορείς να τις κάνεις και ανώνυμες, έτσι ώστε να τις συμπληρώνουν με μεγαλύτερη ειλικρίνεια. Σιγουρέψου πως έχεις καταχωρήσει μέσα όλες σου τις ερωτήσεις για τη σειρά μαθημάτων που ενδιαφέρεσαι να δημιουργήσεις και ξεκίνα να τις στέλνεις.

2. Ξεκίνα να ετοιμάζεις τον απαραίτητο εξοπλισμό

Πως να γίνεις Influencer και να βγάλεις χρήματα (2023)
© SHVETS production στο Pexels.

Κάθε εκπαιδευτής θα πρέπει να έχει στη διάθεση του και ένα βασικό εξοπλισμό ώστε να ξεκινήσει να δημιουργεί τα ψηφιακά του μαθήματα. Ορισμένα από τα βασικότερα πράγματα που συχνά χρειάζονται για τη δημιουργία online courses είναι τα παρακάτω:

  • Μια κάμερα και ένα μικρόφωνο: Αν σκοπεύεις να γυρίζεις σκηνές σε φυσικές τοποθεσίες, τότε θα χρειαστείς μια DSLR, Mirrorless ή Action Camera (ανάλογα με το τι σκοπεύεις να καταγράψεις) και ένα μικρόφωνο κάμερας για να ακούγεσαι καθαρά.
    • DSLR: Εξαιρετικές και budget friendly επιλογές με λιγότερα από 1,000€.
    • Mirrorless: Η ιδανική επιλογή για επαγγελματίες, αλλά είναι αρκετά πιο ακριβές.
    • Action Cameras: Οι action cameras όπως η GoPro 10 Black αποτελούν την ιδανική επιλογή για vloggers, influencers και όσους ασχολούνται με extreme sports και θέλουν κάτι μικρό, ελαφρύ, ευέλικτο και με ύψιστη ανάλυση σε εικόνα.
  • Ένα σταθερό υπολογιστή ή ένα laptop: Θα χρειαστείς φυσικά ένα σταθερό υπολογιστή ή ένα laptop για να καταγράφεις και να επεξεργάζεσαι τα ψηφιακά σου μαθήματα. Το καλό είναι πως ακόμα κι αν δεν έχεις μια ισχυρή συσκευή, θα παρέχω στον οδηγό και εναλλακτικά ελαφριά προγράμματα.
  • Ένα ποιοτικό μικρόφωνο: Μιας και πρόκειται για σειρές μαθημάτων, θα χρειαστείς ένα ποιοτικό μικρόφωνο ώστε να ακούγεσαι καθαρά. Για υπολογιστές και laptops, προτίμησε USB μικρόφωνα που συχνά παρέχονται σε οικονομικό κόστος και βελτιώνουν την ποιότητα σημαντικά.

Για τις δικές μου σειρές μαθημάτων, όπου έδειχνα με πιο τρόπο μπορείς να κατασκευάζεις ιστοσελίδες χωρίς γνώσεις προγραμματισμού, το μόνο που χρειάστηκα ήταν έναν υπολογιστή και ένα μικρόφωνο. Η κάμερα δεν ήταν απαραίτητη μιας και δεν χρειαζόταν να δείξω ή να παρουσιάσω κάτι συγκεκριμένο το οποίο δεν βρισκόταν μέσα στην οθόνη του υπολογιστή μου.

Το πρώτο μικρόφωνο στο οποίο είχαν επενδύσει για το podcast μου και τα βίντεο ήταν το Marantz Professional Pod-pack 1. Πρόκειται για ένα πυκνωτικό μικρόφωνο το οποίο έκανε εξαιρετική δουλειά στο να παράγει καθαρή φωνή σε ύψιστη ποιότητα για λιγότερα από 60€. Περίπου δύο χρόνια αργότερα και μετά την ξαφνική επιτυχία του The Blogging Dispatch (του Podcast καναλιού μου), αντικατέστησα το μικρόφωνο με το Shure MV7, το οποίο βέβαια είχα αγοράσει 260€.

Εφόσον έχεις τον βασικό εξοπλισμό για να ξεκινήσεις, το αμέσως επόμενο πράγμα που θα χρειαστείς είναι ορισμένα χρήσιμα προγράμματα και έτοιμο υλικό που θα σου γλιτώσει αρκετό χρόνο.

3. Βρες τα κατάλληλα προγράμματα

Επεξεργασία βίντεο με το DaVinci Resolve
Επεξεργασία βίντεο με το DaVinci Resolve.

Είτε χρησιμοποιείς Windows, είτε macOS, είτε Linux, υπάρχουν ορισμένα εξαιρετικά προγράμματα τα οποία είτε μπορείς να αγοράσεις, είτε να κατεβάσεις δωρεάν. Προγράμματα όπως το Adobe Audition για παράδειγμα είναι χρήσιμα για πλήρως επαγγελματική επεξεργασία ήχου, ενώ ως εναλλακτική υπάρχει το Audacity, το οποίο παρέχεται δωρεάν και έχει όλα όσα θα χρειαστείς.

Το ίδιο ισχύει και για τα προγράμματα επεξεργασίας βίντεο, όπου υπάρχουν ορισμένα επαγγελματικά και επί πληρωμής, και ορισμένα δωρεάν για να κάνεις τόσο τα βασικά, όσο και πιο απαιτητικά βίντεο.

  • OBS Studio: Ένα ελαφρύ, γρήγορο, ανοιχτού-κώδικα εργαλείο για Windows, macOS και Linux που σου επιτρέπει να καταγράφεις την οθόνη του υπολογιστή σου και να εξάγεις τα βίντεο σε όποια μορφή και τύπο αρχείου επιθυμείς.
  • DaVinci Resolve: Ένα από τα δημοφιλέστερα και πιο ειδικευμένα προγράμματα για να επεξεργάζεσαι τα βίντεο σου και τον ήχο τους. Η δωρεάν έκδοση θα καλύψει το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων, ενώ παρέχεται και μια premium έκδοση με έξτρα χαρακτηριστικά.
  • Adobe Audition: Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποτελεί μέλος του Adobe Creative Cloud και απαιτεί να αποκτήσεις ένα από τα συνδρομητικά πακέτα της εταιρείας για να το χρησιμοποιείς. Παρόλα αυτά, πρόκειται για ένα από τα πιο επαγγελματικά και ειδικευμένα προγράμματα για επεξεργασία ήχου, και ιδανικό για podcasters. Άκου την δεύτερη σεζόν του The Blogging Dispatch, η οποία ηχογραφήθηκε και επεξεργάστηκε όλη μέσα από το Audition.
  • Audacity: Ένα δωρεάν πρόγραμμα για επεξεργασία ήχου. Σου επιτρέπει να καθαρίζεις τον θόρυβο από το παρασκήνιο (background noise), να προσθέτεις limiter και πολλά ακόμα που θα βελτιώσουν τον ήχο και την ποιότητα της φωνής σου στα βίντεο.
  • Camtasia Studio: Αν το OBS Studio δεν καλύπτει τις ανάγκες σου, τότε το Camtasia Studio (για 337.35€) εκτός απ’ την καταγραφή της οθόνης, θα σου επιτρέπει να επεξεργάζεσαι τα βίντεο σου μέσα από ένα φιλικό περιβάλλον με εξαιρετικά εργαλεία, εφέ και λειτουργίες.
  • Shotcut: Ένα εξαιρετικό και δωρεάν πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο, το οποίο είναι ιδανικό για αρχάριους και σου επιτρέπει να κόβεις με ευκολία συγκεκριμένα σημεία, να τα ενώνεις μεταξύ τους, να προσθέτεις κείμενα και πολλά πολλά ακόμα.
  • OpenShot: Πρόκειται για ένα δωρεάν πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο (Windows, Linux, macOS) το οποίο είναι εύκολο για αρχάριους ενώ παρέχει παράλληλα και πιο ειδικευμένες δυνατότητες. Το πρόγραμμα χρησιμοποιείται συχνά από μικρές επιχειρήσεις και παρέχει όλα όσα θα χρειαστείς για να επεξεργάζεσαι τα online courses σου.

Αν θέλεις να ξεκινήσεις εντελώς δωρεάν, τότε το OBS Studio, το Audacity και το Shotcut θα καλύψουν το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων. Εάν θέλεις πιο απαιτητική επεξεργασία για τα βίντεο σου, τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις το DaVinci Resolve, το οποίο ωστόσο είναι ολίγο βαρύ, οπότε θα χρειαστείς ένα ισχυρό υπολογιστή για να τρέχει σταθερά.

Έλεγξε το βίντεο που είχα δημιουργήσει για το πως να ηχογραφείς podcasts μέσω του Audacity. Τις ίδιες ρυθμίσεις που κάνουν οι podcasters στον ήχο τους, την ίδια κάνουν και οι εκπαιδευτές για τις σειρές μαθημάτων τους, μιας και στόχος είναι να ακούγεται δυνατά και καθαρά η φωνή.

4. Δημιούργησε μια αρχική βάση για τα μαθήματα

Notion Online Courses Template
Το πρώτο μου προσχέδιο με τα μαθήματα του online course μου στο Notion.

Προτού ξεκινήσεις να καταγράφεις σε βίντεο και ήχο τα βίντεο σου, είναι σημαντικό να δημιουργήσεις πρώτα τη δομή που θα έχει η σειρά μαθημάτων σου. Όλα τα online courses θα πρέπει να έχουν μια δομή, εναλλακτικά στο τέλος είτε θα παραληφθούν χρήσιμες πληροφορίες τις οποίες θα δυσκολευτείς αρκετά για να εισάγεις στη συνέχεια, ενώ μπορεί στο τέλος να συνειδητοποιήσεις πως έκανες κάποιος λάθος με τη σειρά των μαθημάτων.

Για να δημιουργήσω τη βάση μιας καινούργιας σειράς μαθημάτων που ετοιμάζω, χρησιμοποιώ αρχικά το Notion. Η δωρεάν έκδοση θα καλύψει το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων, αλλά εάν χρειαστείς περισσότερη χωρητικότητα ή θέλεις να δουλεύεις παράλληλα με άλλους ανθρώπους, τότε θα χαρείς να μάθεις πως το κόστος του είναι ιδιαίτερα μικρό.

Με όλα αυτά κατά νου, παρακάτω μπορείς να δεις τη βάση της σειράς μαθημάτων που είχα δημιουργήσει στο Notion – προτού ξεκινήσω με την εγγραφή των μαθημάτων – από την παραπάνω εικόνα.

Κάθε σελίδα που βλέπεις περιλαμβάνει μέσα και τις ανάλογες πληροφορίες για κάθε μάθημα, όπως μια αναλυτική περιγραφή, συνδέσμους προς όλες τις ιστοσελίδες που ανέφερα στο εκατοστέ μάθημα και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. Σημειώνω επίσης όλα όσα πρόκειται να αναφέρω στο μάθημα, έτσι ώστε να σιγουρευτώ πως δεν ξέχασα να αναφέρω τίποτα σημαντικό.

Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο σιγουρεύομαι πως έχω όλες τις σημειώσεις για τα μαθήματα μου, αλλά και όλες τις περιγραφές και τους συνδέσμους που στο τέλος απλά θα αντιγράψω και θα επικολλήσω στην WordPress ιστοσελίδα μου (ή στην πλατφόρμα, ανάλογα τι επιλέγει κανείς).

5. Ξεκίνα να καταγράφεις τα πρώτα σου μαθήματα

Πως να ξεκινήσεις ένα Podcast: Οδηγός 10 βημάτων
© Blake Connally στο Unsplash.

Τώρα που έχεις στη κατοχή σου όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό και έχεις κατεβάσει και εγκαταστήσει στον υπολογιστή ή το laptop σου όλα τα απαραίτητα προγράμματα που θα χρειαστείς, συνέχεια έχει να ξεκινήσεις την πρώτη σου καταγραφή.

Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα απλή για όσους σκοπεύουν να καταγράφουν απλά την οθόνη τους, και ολίγο πιο περίπλοκη όταν επιλέγουν να καταγράφουν συγκεκριμένες σκηνές με την κάμερα τους. Αν σκοπεύεις απλά να καταγράφεις την οθόνη του υπολογιστή σου, τότε μπορείς να ακολουθήσεις την παρακάτω σειρά βημάτων που ακολουθώ για την καταγραφή κάθε μαθήματος μου.

  1. Άνοιξε το OBS Studio, πήγαινε στις Ρυθμίσεις και σιγουρέψου πως ο ήχος εξάγεται σε 320 bit-rate και η ανάλυση του βίντεο είναι τουλάχιστον 1920×1080 ώστε να έχεις HD ποιότητα εικόνα. Αν μπορείς να βγάλεις σε υψηλότερες διαστάσεις, τότε επέλεξε την υψηλότερη που σου εμφανίζει το πρόγραμμα μέσα, ανάλογα με την οθόνη που έχεις. Σιγουρέψου επίσης πως το πρόγραμμα τραβάει τον ήχο από το μικρόφωνο σου. Κάνε μια γρήγορη καταγραφή, πες λίγα λόγια και στη συνέχεια κόψε το βίντεο και κάνε έναν έλεγχο ώστε να σιγουρευτείς πως όλα λειτουργούν.
  2. Εφόσον όλα λειτουργούν, ξεκίνα ξανά την εγγραφή στο OBS Studio και δημιούργησε το πρώτο σου μάθημα, ή ένα εισαγωγικό μάθημα. Μόλις ολοκληρώσεις την καταγραφή, το βίντεο θα αποθηκευτεί αυτόματα στον προεπιλεγμένο φάκελο, που συχνά θα βρίσκεις στον φάκελο “OBS Recordings” στον φάκελο “Βίντεο” των Windows.
  3. Άνοιξε το Da Vinci Resolve / Shotcut ή όποιο πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο κατέβασες και κάνε εισαγωγή του OBS Studio βίντεο στο πρόγραμμα. Στη συνέχεια, κάνε εξαγωγή μόνο τον ήχο του βίντεο σε .WAV ή .MP3 μορφή (προτείνεται το WAV για υψηλότερη ποιότητα).
  4. Μόλις εξάγεις μόνο τον ήχο του βίντεο, άνοιξε το Audacity ή το Audition, κάνε εισαγωγή τον ήχο μέσα και ξεκίνα να τον βελτιώνεις προσθέτοντας τα απαραίτητα εφέ και κάνοντας τις ανάλογες ρυθμίσεις για την φωνή σου. Στη συνέχεια, κάνε εξαγωγή του ήχου σε WAV μορφή και κάνε εισαγωγή της νέας έκδοσης του στο πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο, διαγράφοντας το παλιό.
  5. Ξεκίνα να κόβεις τα σημεία που δεν χρειάζεσαι ή σε όσα έκανες λάθη, πρόσθεσε τα απαραίτητα κείμενα, φωτογραφίες ή οτιδήποτε άλλο θεωρείς απαραίτητο στα μαθήματα σου και στη συνέχεια κάνε εξαγωγή του βίντεο σε .MP4 μορφή.
  6. Ανέβασε το μάθημα στην ιστοσελίδα σου ή την πλατφόρμα που χρησιμοποιείς.

Η ίδια διαδικασία ισχύει και για όσους θα βγάζουν έξτρα βίντεο με τις κάμερες τους, με τη διαφορά πως θα έχουν δύο παραπάνω βήματα, ένα για να καταγράψουν τα βίντεο και ένα στη συνέχεια για να τα μεταφέρουν από την κάμερα στον υπολογιστή τους.

Συμβουλή: Μιας και τα παραπάνω προγράμματα που αναφέρθηκαν στο άρθρο είναι ορισμένα από τα δημοφιλέστερα στον κόσμο, δεν θα δυσκολευτείς να βρεις βοηθητικά βίντεο στο YouTube ή σε άλλες ιστοσελίδες για το πως να κάνεις βασικά πράγματα. Όσα περισσότερα βοηθητικά βίντεο παρακολουθήσεις για ένα πρόγραμμα, τόσες πιο πολλές γνώσεις θα αποκτήσεις και τόσο πιο γρήγορα θα ολοκληρώνεις την επεξεργασία των μαθημάτων σου.

6. Βελτιστοποίησε τα online courses για SEO

Ένα από τα μεγαλύτερα και συχνότερα λάθη που κάνουν οι αρχάριοι εκπαιδευτές είναι όταν ολοκληρώνουν όλα τα μαθήματα και ετοιμάζονται να τα ανεβάσουν online, θεωρούν πως μόνο αυτό επαρκεί για να ξεκινήσουν να βλέπουν τις πρώτες τους πωλήσεις. Αυτό είναι λάθος, μιας και ο κύριος στόχος ενός εκπαιδευτή θα έπρεπε να είναι να δημιουργήσει ένα παθητικό εισόδημα, και ο καλύτερος τρόπος για να το καταφέρεις αυτό είναι αν οι σειρές μαθημάτων σου αυτοδιαφημίζονται.

Πιο συγκεκριμένα, προτού ανεβάσεις τα μαθήματα, θα πρέπει πρώτα να βελτιστοποιήσεις του τίτλους και τα κείμενα τους για τις μηχανές αναζήτησης. Αν και η Google, η Bing και κάθε άλλη μηχανή αναζήτησης δεν θα μπορούν να δουν το εσωτερικό του περιεχομένου σου, μιας και τα μαθήματα θα είναι κλειδωμένα για τους δωρεάν χρήστες, θα έχεις την δυνατότητα να τα εμφανίσεις στα αποτελέσματα με συγκεκριμένους τίτλους και περιγραφές.

Κάτι σημαντικό που πρέπει να γνωρίζεις είναι πως η “οργανική κίνηση” (Αγγλ: Organic Traffic) αναφέρεται στις επισκέψεις που λαμβάνεις από τις μηχανές αναζήτησης όπως η Google και η Bing. Η οργανική κίνηση είναι ένας από τους κυριότερους στόχους για κάθε digital marketer που ενδιαφέρεται να παράγει πωλήσεις, leads και μελλοντική αυτοδιαφήμιση.

Ο καλύτερος τρόπος για να βελτιστοποιήσεις τους τίτλους είναι να σκεφτείς πως θα αναζητούσες εσύ τη συγκεκριμένη σειρά μαθημάτων εάν ενδιαφερόσουν να μάθεις για το εκατοστέ θέμα. Ξεκίνα να αναζητάς στη Google και τη Bing και δες τι προτάσεις σου εμφανίζουν βάση άλλων συχνών αναζητήσεων και ποιες λέξεις-κλειδιά παράγουν τα περισσότερα αποτελέσματα.

Έλεγξε την ζήτηση που υπάρχει για κάθε λέξη-κλειδί με επεκτάσεις όπως το Keywords Everywhere και το Ubersuggest που ανέφερα παραπάνω. Όσο πιο σωστά βελτιστοποιήσεις τους τίτλους και τις περιγραφές των μαθημάτων σου, τόσο πιο συχνά θα εμφανίζονται και σε τόσο πιο υψηλές θέσεις θα είναι στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Αν χρησιμοποιείς το WordPress για να κατασκευάσεις μια ιστοσελίδα και να παρέχεις από εκεί τα online courses σου, τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Rank Math SEO Pro που σου παρέχει την δυνατότητα να ενεργοποιήσεις το κατάλληλο Google (και Bing) Schema για τις σειρές μαθημάτων σου, ώστε να εμφανίζονται σωστότερα στα αποτελέσματα.

7. Ξεκίνα να πουλάς τα online courses σου

Tutor LMS WordPress Plugin
© Tutor LMS

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να πουλήσεις τα online courses σου είναι μέσω της δικής σου ιστοσελίδας. Έχοντας μια ιστοσελίδα σου δίνεται η δυνατότητα να δημιουργήσεις landing σελίδες για την προώθηση των μαθημάτων σου, να γράφεις άρθρα και να τα βελτιστοποιείς για τις μηχανές αναζήτησης ώστε να λαμβάνεις οργανική κίνηση, μέχρι και να έχεις ένα ολόκληρο σύστημα εκμάθησης.

Σε όσο αφορά τα online courses, ο καλύτερος τρόπος για να δημιουργήσεις μια ιστοσελίδα μέσα από την οποία θα μπορούν οι επισκέπτες να δημιουργούν λογαριασμό, να αγοράζουν και να αποκτούν πρόσβαση στις σειρές μαθημάτων σου, είναι μέσω του WordPress.

Πρόκειται για μια πλατφόρμα η οποία σου επιτρέπει να κατασκευάζεις με ευκολία κάθε είδους ιστοσελίδας, ενώ παρέχονται πρόσθετα (γνωστά ως plugins) τα οποία επεκτείνουν τις λειτουργίες του WordPress.

Για να δημιουργήσεις μια ιστοσελίδα με το WordPress, διάβασε τον οδηγό που είχα γράψει στο TechGuides, ή έλεγξε την σειρά μαθημάτων που δημιούργησα για την κατασκευή ιστοσελίδων πάνω στο WordPress. Στη συνέχεια, εγκατέστησε το Tutor LMS πρόσθετο και επέλεξε ένα από τα δωρεάν ή premium πρότυπα που παρέχουν ώστε να δημιουργήσεις με ευκολία και εντελώς δωρεάν μια πλατφόρμα εκμάθησης με online courses.

Fun fact: Είμαι ο μεταφραστής πίσω από το Tutor LMS, οπότε εάν βρεις κάποιο συντακτικό ή ορθογραφικό άρθρο, μη διστάσεις να με ενημερώσεις για να το διορθώσω.

Μπορείς επίσης να επιλέξεις να ανεβάσεις τις σειρές μαθημάτων σου και σε πασίγνωστες πλατφόρμες όπως το Udemy και το Skillshare.. Κι ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθημάτων εκεί παρέχεται στα αγγλικά, θα βρεις μαθήματα και σε άλλες γλώσσες, συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών.

8 Ξεκίνα να προωθήσεις τα Online Courses σου

Μιας και το Udemy ή το Skillshare δεν φημίζονται για την προώθηση μαθημάτων σε άλλες γλώσσες, θα είσαι υπεύθυνος/η για την προώθηση τους. Το ίδιο ισχύει και για το εάν επιλέξεις να κατασκευάσεις την δική σου ιστοσελίδα, όπου στη προκειμένη περίπτωση θα έχεις μεγαλύτερο έλεγχο για την προώθηση που θα κάνεις, πλήρη διαχείριση του περιεχομένου σου και δεν θα κρατάει κανένας προμήθεια από κάθε αγορά.

Υπάρχουν αρκετές ιδέες και τρόποι με τους οποίους μπορείς να προωθήσεις τα νέα σου μαθήματα, αλλά θα σου πρότεινα να διαβάσεις ορισμένους από τους καλύτερους τρόπους στον οδηγό που είχα γράψει για το Digital Marketing. Παρόλα αυτά, ορισμένοι εύκολοι και βασικοί τρόποι με τους οποίους θα μπορούσες να προωθήσεις τα online courses σου είναι οι παρακάτω:

  • Social Media: Ξεκίνα να προωθείς τα online courses σου μέσω διαφορετικών κοινωνικών δικτύων, είτε με σύντομα βίντεο εξηγώντας περισσότερα για τα μαθήματα, είτε με φωτογραφίες και stories. Χρησιμοποίησε τα σωστά hashtags για να προωθήσεις τα courses σου, έλεγχε πάντοτε τα τωρινά trends σε κάθε κοινωνικό δίκτυο και γίνε μέλος σε σχετικά γκρουπ.
  • Content Marketing: Ένας από τους αποτελεσματικότερους τρόπους για να προωθήσεις το οτιδήποτε, είναι σίγουρα το Content Marketing. Ξεκίνα να γράφεις όσα πιο πολλά άρθρα μπορείς, βελτιστοποιώντας τα για τις μηχανές αναζήτησης (SEO) στο blog σου. Μπορείς επίσης να γράφεις και σε άλλα blogs που έχουν σχετική θεματολογία. Οι περισσότεροι bloggers θα δεχτούν με χαρά ένα καλογραμμένο guest άρθρο.
  • Διαφημιστικές Καμπάνιες: Αν σκοπεύεις να επενδύσεις χρήματα για την προώθηση των μαθημάτων σου, τότε μπορείς να δημιουργήσεις διαφημιστικές / προωθητικές καμπάνιες σε δίκτυα όπως το Facebook Business (για το Facebook και το Instagram), στο Twitter, στο TikTok, στο Pinterest, στο LinkedIn και σε πολλά άλλα κοινωνικά δίκτυα. Αν θέλεις να στοχεύσεις στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google, τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Google Ads.
  • Podcasting: Μπορείς επίσης να δημιουργήσεις ένα Podcast κανάλι και να ξεκινήσεις να ηχογραφείς επεισόδια τα οποία βρίσκεται μέσα στα πλαίσια της θεματολογίας των μαθημάτων σου. Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο θα προωθείς τα online courses σου, αλλά θα παρέχεις και περισσότερες πληροφορίες και λεπτομέρειες γι ‘αυτά, ενώ θα δημιουργείς περισσότερη και ισχυρότερη αλληλεπίδραση με το κοινό σου.
  • Podcast Interviews: Εκτός από το δικό σου Podcast Κανάλι, μπορείς επίσης να ζητήσεις από άλλους podcasters να σε πάρουν συνέντευξη. Φυσικά, θα χρειαστεί να βρεις ένα podcast κανάλι του οποίου η θεματολογία να βρίσκεται μέσα στα πλαίσια της δικής σου (ή καλύτερα, των μαθημάτων σου).
  • Pre-Selling: Υπάρχει και η μέθοδος του pre-selling, η οποία σημαίνει πως ξεκινάς να πουλάς τη σειρά μαθημάτων σου προτού καν την δημιουργήσεις, αλλά με στόχο να την δημιουργήσεις στο ερχόμενο διάστημα. Με αυτό τον τρόπο, μπορείς αρχικά να δεις αν η προώθηση της πιάνει, αν υπάρχει ενδιαφέρον αγοράς, αν υπάρχει ζήτηση και ούτω καθεξής. Ένας καλός τρόπος για να το κάνεις αυτό είναι να ζητήσεις να προ-πληρώσουν τη σειρά μαθημάτων, λαμβάνοντας τα πρώτα μαθήματα πρώτοι και σε χαμηλότερο κόστος. Στη συνέχεια, μπορείς να χρησιμοποιήσεις τους πρώτους αγοραστές για να λάβεις feedback (σχόλια) σχετικά με το πως ήταν τα μαθήματα, αν δεν κατάλαβαν κάτι, ή ακόμα και αν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα. Έτσι, θα μπορείς να βελτιώσεις περισσότερο τα online courses σου προτού τα ολοκληρώσεις και τα κυκλοφορήσεις “επίσημα”. Στην περίπτωση που δεν θεωρήσεις πως θα άξιζε να επενδύσεις τόσο χρόνο γι ‘αυτή τη σειρά μαθημάτων, θα πρέπει να κάνεις επιστροφή των χρημάτων σε όλους όσους έκαναν προ-παραγγελία.

Φυσικά, ο καλύτερος τρόπος προώθησης είναι να συνδυάσεις διαφορετικούς τρόπους μεταξύ τους. Αν και αυτό απαιτεί αρκετή επένδυση χρόνου, θα σε βοηθήσει να φτάσεις πιο γρήγορα στο σημείο να ασχολείσαι full-time με τη δημιουργία online courses και να βγάζεις ένα παθητικό εισόδημα.

Συνέχισε να δημιουργείς νέες σειρές μαθημάτων

Υπέροχα, μόλις δημοσίευσες την πρώτη σου σειρά μαθημάτων! Όσο θα συνεχίζεις να προωθείς τα μαθήματα που δημιούργησες και ανέβασες online, βάλε στο πρόγραμμα σου μερικές ώρες μέσα στη βδομάδα για να ξεκινήσεις την έρευνα για την επόμενη σειρά μαθημάτων που θα δημιουργήσεις.

Όσο πιο πολύ χρόνο επενδύσεις στην έρευνα αγοράς, τόσο πιο στοχευμένα μαθήματα θα δημιουργήσεις και τόσο πιο υψηλές θα είναι οι πιθανότητες να αυξηθεί σημαντικά το εισόδημα σου.

Ένα είναι το σίγουρο πάντως: Κάθε φορά που θα δημιουργείς μια νέα σειρά μαθημάτων, θα είναι ακόμα καλύτερη από την προηγούμενη, χάρη στις εμπειρίες και τις γνώσεις που θα έχεις αποκτήσει. Όσες πιο πολλά online courses δημιουργήσεις, τόσο πιο υψηλό θα είναι και το παθητικό εισόδημα που θα αναπτύξεις, εφόσον όμως κάνεις σωστή και καλή δουλειά.

Αν έχεις κάποια απορία σχετικά με τη δημιουργία online courses, με την επεξεργασία των μαθημάτων, με το πως να κατασκευάσεις μια ιστοσελίδα, ή για οτιδήποτε άλλο παρέλειψα, μη διστάσεις να αφήσεις το σχόλιο σου στο τέλος του άρθρου.

Παναγιώτης Σακαλάκης
Αρθρογράφος

Παναγιώτης Σακαλάκης

Ο Παναγιώτης Σακαλάκης, με βάση το Κιλκίς, είναι Web Designer & Blogger, ιδρυτής της Inkstory Ο.Ε., του TechGuides και του TechWise Insider, καθώς επίσης & Host στα «The Blogging Dispatch» & «TechGuides» Podcasts. Όποτε δεν γράφει, βρίσκεται σε κάποιο βουνό με το Hard-Trail ποδήλατο του.
Social:

Διάβασε Επίσης

1 σκέψη στο “Online Courses: Πως να δημιουργείς και να πουλάς μαθήματα”

Σχολιάστε